‘Blijf investeren in Friese cultuur’

Door Provinciale Staten op 5 december 2017

Een onaangenaam Sinterklaas cadeau. Dat bezorgt het provinciaal bestuur aan iedereen die zich inzet voor kunst en cultuur in Fryslân. Dreigende bezuinigingen, onzekerheid over de toekomst en voor de erfenis van Leeuwarden-Fryslân 2018. De PvdA maakt zich ernstig zorgen en roept de provincie Fryslân op om snel duidelijkheid te geven over wat het de ‘herijking’ van het cultuurbeleid noemt. Aan de vooravond van LF2018 heeft iedereen in het culturele veld zijn tijd en energie hard nodig om er een groot succes van te maken.

Het is de bedoeling dat Provinciale Staten in december een besluit nemen. Maar dan zal gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) eerst nog veel moeten ophelderen. Het voorstel dat we onlangs ontvingen spreekt van een beperkt aantal instellingen dat in de toekomst kan rekenen op steun van de provincie. Op zijn zachtst gezegd is dat weinig concreet. Deze mist en onzekerheid zag de PvdA in 2016 al opdoemen. Met andere partijen vroegen we Poepjes om duidelijkheid te scheppen voor de cultuursector. Die kwam er niet.

Welke instellingen wel of geen steun krijgen en wat dit inhoud blijft onbekend. Ook spreekt de gedeputeerde over flexibiliteit om in te kunnen spelen op trends en ontwikkelingen. Vertaling: nog meer onzekerheid en minder geld. Bij de begroting in november deed gedeputeerde Sander de Rouwe (CDA) nog stoer de toezegging dat dit college deze periode niet meer zou bezuinigen op cultuur. Daarbij was hij gemakshalve vergeten dat de provincie de steun aan het culturele veld na 2020 drastisch wil inkorten. Oeps. Dat in het voorstel geen keuze staat om méér steun te geven aan belangrijke musea en instellingen vindt de PvdA onbegrijpelijk. Slechts 4 procent van de provinciale begroting wordt nu besteed aan cultuur.

Kunst en cultuur zijn belangrijk. Ze dragen in grote mate bij aan onze identiteit en zijn een belangrijke magneet voor toeristen. Of het nu gaat om openluchtspelen, musea of het stimuleren van talentvolle amateurkunstenaars. We moeten blijven investeren in cultuur. Daarom is het tijd voor actie. Wij roepen alle Friese musea en cultuurinstellingen op om schouder aan schouder te staan. Kom naar de hoorzitting van Provinciale Staten op 7 december en laat samen jullie mening horen!

Tjerk Voigt
Woordvoerder Cultuur
PvdA Steatefraksje

Waar ben je naar op zoek?