8 maart 2013

Politiek ontbijt op internationale vrouwendag

Vrijdag 8 maart was het internationale Vrouwendag. Ter gelegenheid daarvan kwamen vrouwen, die politiek actief zijn in Fryslân bij elkaar in het provinciehuis om van een Politiek ontbijt te genieten. Het thema van de vrouwenweek Fryslân: ‘Vanuit eigen kracht’, werd inspirerend vertolkt door Riek van der Vlugt (PvdA), Sylvia Hosman (VVD) en Irona Groeneveld (GrienLinks). De drie vrouwen vertelden wat hun kracht is en door wie ze geïnspireerd zijn om de politiek in te gaan.

Riek van der Vlugt: “Om van je eigen kracht uit te kunnen gaan, moet je jezelf wel kennen. Welke vaardigheden heb je? Waar ben je goed in?” Uit testen en uit de reacties van anderen bleek dat Riek zelf communicatievaardig, besluitvaardig en ambitieus is. Een mensenmens met interesse in de medemens. “ik kan niet tegen onrechtvaardigheid en wil graag mensen helpen. Vooral zij die om wat voor reden ook tijdelijk of chronisch ondersteuning nodig hebben. Want niet iedereen heeft een onbezorgd leven. Gezondheid speelt een grote rol maar ook uit welk nest je komt.”

Het is vervolgens wel belangrijk wat je met je ‘bagage’ doet.’ Haar eigen kracht wilde ze politiek inzetten. Ze koos voor de PvdA omdat ze zich daar het meest thuis voelde. De kenmerken van de PvdA: Vrijheid, democratie, rechtvaardigheid, duurzaamheid en solidariteit, spraken haar aan. Voor de Partij van de Arbeid staat daarbij het recht op een fatsoenlijk bestaan centraal. Een bestaan dat een volwaardige participatie in de maatschappij mogelijk maakt, met ruimte voor wie wil en waardigheid voor wie niet kan. Een fatsoenlijke samenleving ontstaat waar vrijheid, solidariteit en verantwoordelijkheid elkaar de hand reiken. Naast de inhoudelijke factor voor politieke discussie en besluitvorming gebruik ze ook haar relationele kant. Riek eindigde met een advies: “Geloof in je eigen kracht, want als jij dat niet doet, waarom zou een ander dat dan wel doen?”