29 maart 2013

Polderhoofdkanaal: zoek naar de balans

Tik Polderhoofdkanaal in op Google en je vindt ongeveer 7.840 resultaten in 0,19 seconden. Valt er nog iets aan toe te voegen, vroegen we ons af. Alles is gezegd en gedaan en toch komt de rechtbank tot het oordeel dat dit niet voldoende is geweest. Is het dan allemaal voor niets geweest? Natuurlijk niet! De schouders eronder vinden de PvdA fracties Opsterland, Smallingerland en de Statenfractie van Fryslân. We zijn voor de opening van het Polderhoofdkanaal.

Met de opening van het Polderhoofdkanaal en met het daarbij aangelegde natuurgebied ontstaat een prachtige landschap om varend, fietsend en wandelend van te genieten. Het plan maakt deel uit van het Friese meren project om Fryslân nog aantrekkelijker te maken voor varende toeristen. Dat is goed voor de watersport, economie, natuur en daarom goed voor de leefbaarheid van Nij Beets, De Veenhoop en het aanliggende gebied. De Rechtbank stelt, met de wet in de hand, dat het wel mogelijk is dat regionaal werkgelegenheidsbelang een dwingende reden van groot openbaar belang kan zijn. Aangetoond moet worden dat het belang van de realisering van het project op lange termijn zwaarder weegt dan het belang van de beschermde diersoorten.

De Rechtbank heeft op 17 oktober 2012 geoordeeld dat toen niet overtuigend is aangetoond dat de hernieuwde openstelling van het Polderhoofdkanaal zulke omvangrijke werkgelegenheidsaspecten en andere economische impulsen voor de regio tot gevolg heeft, dat er (in de ogen van de rechter) sprake is van dwingende redenen van groot openbaar belang. En die laatste zin doet pijn. Wat is ‘een omvangrijk werkgelegenheidsaspect’ en wat wordt dan bedoeld met een ‘andere economische impuls’? Een fabriek of kantoor met 200 banen? Past dit in de kleinschalige omgeving van Nij Beets of De Veenhoop? Nee! Juist de kleinschalige aanpak geïnitieerd door de lokale ondernemer laat het dorp bloeien, zorgt voor werkgelegenheid en houdt de gemeenschap levend.

De inwoners en ondernemers van Nij Beets en De Veenhoop komen juist op voor de leefbaarheid van hún dorp en voor hún ondernemingen. Ondernemingen die passen bij de aard en de schaal van Nij Beets en De Veenhoop. De ondernemers, die al 30 initiatieven hebben ingediend, die getuigen van lef en ondernemersgeest zeggen: ‘Wij geven niet op.’ Het gaat om ondernemingen in de recreatieve- en diensverlenende sector. En ja, het gaat om kleinschalige uitbreidingen, vergroting van dienstverlening en verlenging van het (vaar)seizoen. Met elkaar goed voor leefbaarheid, werkgelegenheid, groei en ontwikkeling in de twee dorpen. Wat mogen we onze handen dichtknijpen met zulke actieve ondernemers en met de betrokken verenigingen van plaatselijk (dorps)belang.

Wij vinden, met hen, de opening van het Polderhoofdkanaal noodzakelijk om alle initiatieven te ontplooien en dus de leefbaarheid te vergroten. Iedere Nederlandse burger heeft het goede recht een democratisch genomen besluit aan te vechten. Zo gebeurde destijds ook bij het besluit het Polderhoofdkanaal open te graven. De activiteiten werden aangepast aan milieueisen van ondermeer de Friese Milieu Federatie. En terecht, want wij willen natuurlijk ook niet dat er mooie natuur verloren gaat. Daar zijn we juist zo trots op, dat willen we graag laten zien en laten beleven. En de toerist komt tenslotte om te genieten van de natuur en de stilte.

De overgebleven tegenstanders van heropening van het Polderhoofdkanaal zijn vasthoudend en dat is ook hun goed recht. Net zoals het óns recht en ónze plicht is om de belangen van de meerderheid te laten horen. Wij vinden de plannen en voorbeelden van ondernemers en Plaatselijke belangen, de inzet en positieve uitstraling van het opkomen voor de leefbaarheid nu en later, genoeg dwingende redenen van groot openbaar belang om het Polderhoofdkanaal nu te heropenen. De Raad van State zal een balans moeten vinden tussen de leefbaarheid voor de inwoners van Nij Beets en De Veenhoop en het leven van flora en fauna in het gebied.

Joukje van Roeden, fractievoorzitter PvdA Opsterland
Bert van der Meulen, fractievoorzitter PvdA Smallingerland