Door Provinciale Staten op 26 januari 2017

‘Plek genoeg in Fryslân voor kwetsbare vluchtelingen’

De PvdA vindt het mensonterend dat kwetsbare vluchtelingen in Zuidoost Europa, geteisterd door extreme kou, in tenten en onverwarmde ruimtes verblijven. Gisteren zei fractievoorzitter Remco van Maurik dat het onze verantwoordelijkheid is een helpende hand te bieden. “We weten allemaal dat wij in Fryslân genoeg plek hebben en de opvang heel goed kunnen organiseren.”

Samen met andere partijen (GrienLinks, SP, D66, ChristenUnie en PvdD) diende de PvdA een motie in. Deze roept Gedeputeerde Staten op om er bij de regering op aan te dringen dat men haast maakt met het bieden van humanitaire hulp en de opvang van vluchtelingen. Er zou gebruik gemaakt kunnen worden van lege centra in Fryslân. Een ruime meerderheid van Provinciale Staten stemde voor. Vorige week stuurde de gemeente Tytsjerksteradiel, mede uit naam van PvdA-wethouder Houkje Rijpstra, al een brief aan staatssecretaris Dijkhoff met een soortgelijke boodschap.

Heldere afspraken
“De opvang kan zoveel beter”, zei Van Maurik. “Het moet zoveel beter.” De PvdA is van mening dat de vluchtelingen een dak boven hun hoofd, kleding en een veilige plek verdienen. Van Maurik benadrukte: “Laten we gezamenlijk opkomen voor alle kwetsbare vluchtingen die op dit moment leven onder erbarmelijke omstandigheden. We mogen niet voor onze menselijke, humanitaire verplichtingen weglopen. Daarnaast zijn er heldere afspraken gemaakt en die moeten we nakomen.”