15 oktober 2012

Plattelandsbeleid: actie en uitvoering is hard nodig

De PvdA-fractie is blij met de nota plattelandsbeleid die woensdagmiddag werd behandeld. In de beleidsnota ‘In skep kwaliteit der boppe-op’ wordt het provinciale beleid voor de komende 5 jaar bepaald. Woordvoerder Tjerk Voigt: “In het bijzonder spreekt ons spreekt ons aan dat de provincie samen met de gemeenten blijft investeren in gebouwen met een sociale functie. Deze voorzieningen zijn essentieel voor het behoud en de versterking van de leefbaarheid op het platteland.” De PvdA pleit er ook voor dat er slimme oplossingen gezocht moeten worden om de dorpshuizen die worden bedreigd in hun bestaan te behouden, bijvoorbeeld in een ander gebouw of door het clusteren van voorzieningen.

Het college heeft daarop toegezegd deze dorpshuizen te ondersteunen. Het college beschrijft de koppeling met de streekagenda’s te vaag en op dat punt kwam de PvdA dan ook met een amendement. Want teveel bestuurlijke en ambtelijke drukte moet daarbij worden voorkomen. Verder zijn in een korte tijd diverse beleidsnota’s besproken en vastgesteld die gaan over leefbaarheid en hoe in te spelen op demografische ontwikkelingen. Het uiteindelijke resultaat moet een flink aantal concrete acties dichtbij en met de inwoners zijn. “We roepen het college dan op met voortvarendheid en actiegerichtheid aan de slag te gaan,” aldus Tjerk Voigt.