Door Gewestelijk bestuur op 22 januari 2016

Pieter Hilhorst scherp en betrokken tijdens nieuwjaarstoespraak

Een eerlijk verhaal. Dat was de toespraak van politicoloog en publicist Pieter Hilhorst tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de PvdA. In Leeuwarden hield hij zaterdag de Friese leden van de PvdA een spiegel voor. Hilhorst vindt dat zijn partij moet veranderen in „een beweging met bondgenoten van buiten de politiek”.

Sociaal denken
Hilhorst was kritisch en scherp, maar tegelijkertijd betrokken en persoonlijk. Zo vertelde hij de vermakelijke anekdote dat hij als wethouder in Amsterdam zijn haar liet knippen omdat zijn „linkse haar” niet zou passen bij de bestuurderscultuur in de gemeente. Ook gaf hij de aanwezige politici een boodschap mee: “Politiek is niet de kunst van het mogelijke, maar de kunst om waar te maken wat onmogelijk lijkt.” Hilhorst benadrukte daarbij het jammer te vinden dat de politieke arena steeds meer een vijandige omgeving wordt. “Wat je verkeerd doet wordt meer afgestraft dan dat wat je goed doet beloond wordt.” Hij vindt dat ‘we’ het sociale denken meer moeten beschermen. Mensen gaan de politiek wantrouwen als het alleen gaat om het winnen van discussies door de geloofwaardigheid van iemand anders onderuit te halen, schetste Hilhorst. “Kiezers hebben snel genoeg van die spelletjes.” Deze prikkelende conclusie stimuleerde de PvdA’ers om met een positieve, sociale mindset het nieuwe jaar in te gaan.