Pak de eenzaamheid onder kinderen met een handicap aan

Door Provinciale Staten op 8 maart 2021

De meeste kinderen met een handicap hebben zwaar te lijden onder de lockdown. 72 procent is eenzamer dan ooit, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind. Hun sociale isolement is door de coronacrisis groter geworden. Van de kinderen met een beperking die anders wel kunnen sporten, doet 58 procent dit nu minder door de coronamaatregelen. De Provinciale Staten van Fryslân hebben eerder uitgesproken extra aandacht te willen in het provinciale sportbeleid voor G-sport. Recent heeft Sport Fryslân samen met acht Friese sportwethouders een platform opgericht om de problemen die spelen rondom de G-sport aan te pakken. Jaap Stalenburg (PvdA), Esther de Vrij (VVD) en Bea Bijlsma (D66) willen daarom weten of er middelen vrijgemaakt kunnen worden om het platform te ondersteunen.

Kinderen uit hun isolement halen.

Jaap Stalenburg (PvdA): “We willen weten of de provincie Sport Fryslân en de gemeenten ondersteunen bij hun inzet om mensen met een handicap snel weer te kunnen laten sporten. We willen deze jongeren uit hun isolement halen, en weer samen kunnen sporten kan daarbij helpen. Daarom zetten onze partijen ook zo in op G-sport.” Esther de Vrij (VVD): “Kinderen zijn ons dierbaar. Corona trekt een zware wissel op het welzijn van iedereen van jong tot oud. Eenzaamheid, niet mee kunnen doen is een rotsituatie. Iedereen kan daarmee te maken krijgen en voor de meest kwetsbaren moeten we oog hebben.” Bea Bijlsma (D66): “Kinderen met een handicap hadden hiervoor al meer risico om geïsoleerd te raken en het coronavirus heeft dat vergroot. Onze partijen willen dat de provincie sociale schade door de coronacrisis tegengaat. Daarom zien we graag dat de provincie iets aan dit probleem doet.”

(📸 Fonds Gehandicaptensport)