‘Oproep aan Kamerleden: zorg dat mensen zich veilig voelen in het openbaar vervoer’

Door Provinciale Staten op 19 februari 2021

De PvdA, FNP en ChristenUnie maken zich zorgen over reizigers die zich onveilig voelen in de bus. Doordat er door corona minder bussen rijden, komt het vaker voor dat er tijdens de spits meer mensen gebruik maken van dezelfde rit. Eerder stelden de partijen hier schriftelijke vragen over aan Gedeputeerde Staten. Op de vraag wat de reden is dat de bussen te vol zitten, werd geantwoord dat in het landelijke ‘Protocol verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer’ is vastgelegd dat de volledige capaciteit van de bussen benut kan worden. Statenleden Edou Hamstra (PvdA) Matthijs de Vries (ChristenUnie) en Wopke Veenstra (FNP) sturen daarom een brief aan de Tweede Kamerfracties en de commissie van Infrastructuur en Waterstaat met de vraag om het beleid te herzien dat alle zit- en staanplaatsen bezet mogen zijn, of tenminste zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat reizigers in staat zijn om afstand te houden.

Geen afstand in het openbaar vervoer

Hamstra, De Vries en Veenstra: We zitten in een strenge lockdown waarin het kabinet waarschuwt over de besmettelijkheid van de Britse variant. Dan is het voor reizigers lastig te begrijpen dat de anderhalve meter maatregel niet geldt in het ov. Wat hier de precieze risico’s van zijn laten wij graag over aan deskundigen, maar dat dit allesbehalve veilig voelt begrijpen wij volkomen. Wij vragen daarom aan de leden van de Tweede Kamer of het mogelijk is om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat reizigers zich veilig kunnen voelen in het openbaar vervoer.

Waar ben je naar op zoek?