‘Oplossing voor verduurzamen dorps- en buurthuizen’

22 januari 2021

De PvdA wil van Gedeputeerde Staten weten of de provincie dorps- en buurthuizen kan helpen bij het treffen van duurzaamheidsmaatregelen, nu hun buffers om hierin te investeren door de coronacrisis zijn verdampt. Op 21 januari ontvingen Friese Statenleden een brief van Doarpswurk, met een voorstel om hiervoor een bedrag van 1 miljoen euro uit het Fûns Skjinne Fryske Enerzjy beschikbaar te stellen. Dit voorstel is ondertekend door ruim 78 dorps- en buurthuizen. Statenleden Anne Zijlstra en Erik de Groot willen weten of dit mogelijk is. “De gevolgen van de coronacrisis heeft het ‘sociale goud’ van onze provincie hard getroffen. De reserves die dorps- en buurthuizen hebben opgebouwd om te kunnen verduurzamen, hebben zij moeten gebruiken om tijdens deze crisis het hoofd boven water te houden. Wij willen weten wat de provincie kan doen om hun duurzaamheidsambities alsnog waar te maken. Want dorps- en buurthuizen hebben een belangrijke voorbeeldrol van waaruit ze hun omgeving kunnen inspireren en helpen om ook bij te dragen aan de energietransitie. De PvdA ziet het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed als een uitermate belangrijk onderdeel van de energietransitie. Daarom vragen wij ons af welke stappen de provincie hierin kan zetten”, reageren de Statenleden.

Fûns Skjinne Fryske Enerzjy

Het Fûns Skjinne Fryske Enerzjy ondersteunt particulieren bij hun bijdrage aan de energietransitie door middel van een lening. De Groot en Zijlstra willen weten of dit fonds ook gebruikt kan worden voor het verduurzamen van dorps- en buurthuizen.