14 augustus 2013

Op werkbezoek bij De Borkenhof Damwoude

De PvdA Dantumadiel heeft afgelopen vrijdag een werkbezoek gebracht aan De Borkenhof te Damwâld. Tijdens dit bezoek hebben Statenlid Henni van Asten en Tweede Kamerlid Lutz Jacobi de lokale leden van de PvdA vergezeld.

Eigenaar van de Borkenhof Koos Jilesen heeft de leden een rondleiding over zijn bedrijf gegeven en aangegeven waar hij voor zijn onderneming kansen en bedreigingen ziet. De Borkenhof is tussen 1980 en 2006 een varkenshouderij geweest. Vanaf 2008 heeft eigenaar Jilesen de bedrijfsactiviteiten omgezet in de teelt van fruit. Uit de oogst van deze planten, struiken en bomen worden streekgerelateerde producten gemaakt, te denken aan vruchtenwijn en jam, maar zijn inkomsten verkrijgt Jilesen vooral door de verkoop van zijn fruit aan huis. Zijn wens is ook om in zijn boerderij een winkel in te richten met eigen fruitproducten aangevuld met andere streekgerelateerde producten uit de regio.

Eén van de kansen die de heer Jilesen ziet is de verkoop van fruitbomen vanaf De Borkenhof. De onderscheidende factor hierin zal zijn dat hij een duidelijke uitleg richting de koper kan geven over hoe om te gaan met deze bomen. Volgens de heer Jilesen zelf ligt de kracht van De Borkenhof in de versheid en rijpheid van de producten. Nadat de leden van de PvdA enkele producten mochten proeven werd dit gegeven door de aanwezig ruimharig bevestigd. Het opzetten en ontwikkelen van een bedrijf als De Borkenhof vraagt veel tijd en inzet. Wat hier bij kan aansluiten is het initiatief van PvdA Statenfractie voor het ontwikkelen van ‘Traineeships’. Hierbij krijgen jonge mensen, die op dit moment moeilijk een baan kunnen vinden, de kans werkervaring op te doen.

De PvdA probeert continu lokaal betrokken te blijven bij inventieve bedrijven. Bedrijven die kansen grijpen om hun continuïteit zeker te stellen. Middels dit bezoek wil de partij haar betrokkenheid en waardering kenbaar maken richting ondernemer Koos Jilesen die van De Borkenhof een succesvol tijdsbestendig bedrijf heeft weten te maken dat past binnen de regio. Lezers en geïnteresseerden willen wij zeker aanraden een bezoek aan dit bijzonder bedrijf te brengen en tevens te genieten van de verse rijpe producten die verkrijgbaar zijn op De Borkenhof.