Door Provinciale Staten op 12 oktober 2016

Op coming-out dag in gesprek met middelbare scholieren

Statenleden Wanda Ottens en Remco van Maurik deden gisteren op coming-out dag mee aan een gastles van COC Friesland en Tûmba op AOC Terra in Wolvega. Samen met een vmbo 4-klas speelden ze het spel ‘Wie van de drie’, waarbij de leerlingen moesten raden wie van de drie ‘Brenda’s’ lesbienne was. Het resulteerde in een open en eerlijk vraag-antwoordspel over discriminatie, diversiteit en uit-de-kast-komen.

DSC_0057

Spelenderwijs konden de leerlingen vragen stellen over homoseksualiteit en de acceptatie ervan. Sommigen stelden doorsnee vragen zoals ,,hoe heette je eerste vriendinnetje?” en ,,hoe ziet je favoriete date eruit?”. Anderen hadden meer diepgravende vragen zoals ,,ben je wel eens uitgescholden op straat?” en ,,hoe reageerde je familie toen je het vertelde?”.

DSC_0085

Na afloop van het spel, dat duidelijk maakte dat je aan de buitenkant niet kunt zien of iemand homoseksueel is of niet, ontbrandde er nog een kleine discussie in de klas. Open en eerlijk, maar met respect, werd het gebruik van ‘homo’ als scheldwoord besproken. Ook werd duidelijk dat de leerlingen verschillende gevoelens en gedachten hadden over het aantal homoseksuelen op school.

Al met al was het een leerzame middag wat er toe leidde dat de jongeren vanaf nu niet meer vergeten wat coming-out dag inhoud en wat het voor homoseksuelen over de hele wereld betekent.