5 augustus 2013

Nuongelden besteden aan werk, werk, werk

De PvdA-Statenfractie is woensdagmiddag 3 juli akkoord gegaan met het inzetten van €300 miljoen euro uit de NUON-reserve van de Provincie Fryslân. Werkgelegenheid is daarbij het belangrijkste criterium voor de PvdA. Remco van Maurik: “Wij staan voor werk, werk en nog eens werk. Het eerlijk verdelen van de rekening. De sterkste schouders de zwaarste lasten laten dragen. We willen opkomen voor mensen die hulp en zorg nodig hebben. Wij kunnen en moeten als provincie een bijdrage leveren aan het creëren van werk en het scheppen van voorwaarden voor een betere economie. We zien het als een morele plicht van de provincie om Fryslân in deze crisis te helpen daar waar zij kan.” Die woorden sprak hij tijdens de behandeling van de Kadernota voor 2014, die woensdag in Provinciale Staten werd behandeld.

De NUON-reserve voor Fryslân bedraagt in totaal meer dan 1 miljard euro. Het college heeft van dat bedrag een investeringsagenda van €300 miljoen samengesteld die rechtstreeks ten goede komt aan de Friese mienskip. De PvdA diende in april bij de behandeling van de nota Wurkje foar Fryslân een motie in om al in juni te besluiten tot een aantal quick wins. Dit zijn plannen die meteen van start kunnen en die concreet bijdragen aan de doelen van Wurkje foar Fryslân. In het najaar volgt de verdeling van de rest van de €300 miljoen die de provincie Fryslân beschikbaar stelt om de economie te stimuleren. Het afwegingskader kan wat de PvdA betreft verder worden uitgewerkt zodat bij de begroting kan worden besloten over alle ideeën en projecten die zijn ingediend.

Schop de grond in
De financiering van Thialf en de samenwerkingsagenda’s van Heerenveen en Drachten zijn voorbeelden van projecten die vooruit lopen op de verdere verdeling in het najaar. Daarnaast zijn er een aantal maatregelen die direct van start kunnen, waaronder een Monumentenregeling/cultuurfonds voor monumenten, projecten op het gebied van recreatie en toerisme en het verbeteren van de binnenvaarthaven Drachten. Remco: “We zijn ook erg blij dat het college nu met concrete projectvoorstellen is gekomen. De schop kan daar nu ook daadwerkelijk de grond in.” De PvdA stemt naast de 300 miljoen van Nuon ook in met het fonds schone energie en het aanleggen van glasvezel. Dat levert werk op en maakt internet bereikbaar voor elke burger in Fryslân.

PvdA wil steun voor MKB en meer trainees
De PvdA diende tijdens de kadernota ook een motie in over de stimulering van het MKB, middels een kredietfaciliteit voor kleine bedrijven. Deze motie werd aangenomen. Van Maurik: “We stellen voor om de Friese Kredietbank 5 miljoen te lenen om dit probleem op te lossen. Hierdoor kunnen kleine zelfstandigen en bedrijven geld lenen bij een gerenommeerde instantie omdat gemeenten en banken niet langer krediet kunnen en mogen geven.” Voor bijvoorbeeld ZZPers in de bouw is dit een uitgelezen mogelijkheid. Een tweede voorstel is het scheppen voor werk voor jong talent, afgestudeerd aan MBO, HBO en WO. We geven ze de kans een jaar lang werkervaring op te doen op de Friese arbeidsmarkt. Onze organisaties, de bedrijven en de jongeren hebben hier voordeel bij.
Ook dat voorstel werd aangenomen.

Verduurzamen van woningbouw
De woningbouw moet binnen het NUON-budget ook een belangrijke geldinjectie krijgen. Daar snijdt het mes aan drie kanten. Het levert werk voor bouwbedrijven, woningen worden energiezuiniger, én de energielasten kunnen minimaal gelijk blijven. De VVD heeft al een voorstel gedaan. Nog meer stimulering vindt de PvdA belangrijk. Daarom hebben we samen met onze coalitiepartners en de SP een motie ingediend om het college uit te dagen met goede voorstellen te komen. Projecten waarmee woningen worden gerenoveerd en duurzaam worden gemaakt, goed geïsoleerd worden e.d steunen wij graag, als het tenminste wordt uitgevoerd door lokale bedrijven, zodat de kaartenbakken in de Friese gemeenten leger raken.

Geld terug laten komen naar provincie
De besteding van de NUON-reserve komt als apart programma in de begroting en zal dus goed te controleren zijn. Hierdoor houdt PS een duidelijk zicht op de besteding en op de voortgang van programma’s en projecten. Het uitgangspunt om 50% van het geld revolverend in te zetten is een goed streven. Dan komt het geld terug naar de provincie en kunnen we dat geld meerdere keren gebruiken. Revolverendheid hierbij is een mooi en goed streven maar we moeten er ook voor zorgen dat projecten niet worden vertraagd. Remco van Maurik: “We willen mensen op korte termijn aan het werk hebben en houden.”

Remco van Maurik

Waar ben je naar op zoek?