Door Provinciale Staten op 7 oktober 2016

Nog geen reden voor feest bij opening De Centrale As

Vanmiddag wordt De Centrale As feestelijk geopend met muziek, spektakel en 500 genodigden. Als we de uitnodiging van de provincie mogen geloven wordt het een groot feest. Het is natuurlijk ook een geweldige prestatie om één van de grootste en meest besproken infrastructurele projecten in onze provincie tot een goed einde te brengen. Jarenlang is er door heel veel mensen keihard gewerkt. Dan is een feestje wel op zijn plek. Maar feest is het niet voor iedereen. Er is namelijk nog steeds veel onduidelijkheid of alle arbeiders, die de weg feitelijk aanlegden, hun loon wel hebben ontvangen.

Onze ambitie voor De Centrale As was om Noordoost Fryslân beter bereikbaar te maken en de verkeersveiligheid in dorpen zoals Damwoude, Veenwouden, Burgum en Garyp te vergroten. De weg biedt daarnaast kansen in het tegengaan van de krimp. Wel was het een belangrijke voorwaarde dat de weg zorgvuldig en met aandacht voor het zo bijzondere coulisselandschap werd ingepast. De provincie verdient heel veel lof voor de uitvoering en het zonder grote vertragingen aanleggen van de weg. Het heeft letterlijk en figuurlijk heel wat voeten in de aarde gehad. Voor goed werkgeverschap krijgt de provincie alleen nog geen voldoende.

De provincie zegt een goede werkgever te zijn. Vanaf de bouwplaatsen komen er echter hele andere geluiden. Een goede werkgever zijn betekent in onze ogen het naleven van de cao, eerlijk loon voor eerlijk werk, het volledig uitbetalen van loon en goede werkomstandigheden. Bij de aanleg van De Centrale As signaleerden de PvdA en de FNV de afgelopen jaren meerdere misstanden op dit punt. Misstanden zoals het onvolledig uitbetalen van werknemers, schijnconstructies en arbeiders die te lange werkdagen maakten. Misstanden die de veiligheid, gezondheid en eerlijke beloning van de arbeiders enorm onder druk zetten. Onacceptabel, was keer op keer onze boodschap.

Verantwoordelijk gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) laat onderzoeken uitvoeren en probeert wellicht oplossingen voor de misstanden te vinden, maar tot op heden heeft haar inzet weinig resultaat. Ze komt nog niet veel verder dan uitspraken als ‘de misstanden worden onderzocht’, ‘de aannemer wordt erop aangesproken’, ‘we vertrouwen niemand op zijn blauwe ogen’ en ‘we zullen optreden als een ander zijn verantwoordelijkheid niet neemt’. Aan zulke beloftes hebben de arbeiders natuurlijk niks. We willen echte resultaten zien. Het wordt tijd dat de mooie woorden omgezet worden in daden.

Nu we aan de vooravond van de opening staan roepen we de provincie nogmaals op: Wees de goede werkgever die jullie willen zijn en zorg ervoor dat de werknemers nog voor het einde het jaar, als De Centrale As écht helemaal klaar is, volledig zijn betaald en alle problemen zijn opgelost. Pas als dat is bereikt, is er voor iedereen reden om feest te vieren.

Remco van Maurik
Fractievoorzitter PvdA Steatefraksje

Waar ben je naar op zoek?