Door Provinciale Staten op 22 juni 2017

‘Nekke fierder útstekke foar sirkulêre ekonomy’

Zorgen dat we onze grondstoffen niet uitputten. Zorgen dat we het milieu niet langer vervuilen. Dat zijn voor de PvdA de belangrijkste doelen wat betreft circulaire economie. Roel de Jong sprak in Provinciale Staten over „maatskiplike ferantwurdlikens” als aanvulling op de kansen die het biedt op het gebied van werkgelegenheid en onze economie. “It stypjen fan it bedriuwslibben is prima, mar dêrmei slute wy de sirkel net. Dêrfoar moat de provinsje ree wêze om har nekke fierder út te stekken.”

Overkoepelend
De PvdA is van mening dat ‘circulaire economie’ veel breder is dan een enkel beleidsveld. Het hangt samen met allerlei sectoren waaronder landbouw, milieu, handel, innovatie, duurzaamheid en onderwijs. De Jong riep Gedeputeerde Staten op om te komen met een overkoepelend programma. “As dit neilitten wurdt rinne wy grutte kâns op allinnich mar belied op papier.” Om de ambities waar te maken is de PvdA een groot voorstander van een eigen budget voor circulaire economie in de provinciale begroting en het vergroten van ‘circulaire bewustwording’ onder de Friese bevolking.

Waar ben je naar op zoek?