Door Provinciale Staten op 24 februari 2016

Motie van aanmoediging: ‘Blijf investeren in Friese economie’

Met een motie van aanmoediging stimuleert de PvdA het college om in goed overleg met Provinciale Staten te blijven investeren in de Friese economie. Het nieuwe economische beleid van de provincie, met de naam ‘Wurkje mei Fryslân’, lijkt volgens de PvdA op zijn voorloper ‘Wurkje foar Fryslân’, maar het ontbreekt aan een duidelijke onderliggende visie. “It belied is te skimerich en te algemien”, verklaart woordvoerder Roel de Jong. “Wy misse skerpte en konkrete doelen yn ‘e plannen fan it kolleezje.”

‘Wy bliuwe posityf’
Met een duidelijk uitvoeringsprogramma wil de PvdA meer helderheid krijgen over de richting van het nieuwe beleid. Ook willen de sociaaldemocraten kunnen controleren of acties daadwerkelijk resultaat opleveren. De Jong had graag gezien dat de provincie zelf meer initiatief zou nemen en de verantwoordelijkheid niet op het bordje van de Friese ondernemers zou schuiven. “Saken dy’t de PvdA belangryk fynt, bygelyks snel ynternet, doursemens, ûnderwiis, soarch en kulturele haadstêd, wurde wol neamt yn it nije beleid, mar se snije ûnder troch de drang fan it kolleezje om it midden en lyts bedriuw op de foargrûn te setten.” Het was volgens de PvdA slimmer geweest om als provincie in te zetten op specifieke kansrijke sectoren. Het mkb zou vervolgens kunnen meeliften op de kracht en de dynamiek van deze sectoren. De partij noemt watertechnologie, agrofood, toerisme en zorgeconomie als voorbeelden van bedrijfstakken met veel potentie. Op de vraag waarom de PvdA juist met een motie van aanmoediging komt, antwoord De Jong met een glimlach: “Wy bliuwe graach posityf en nijmoadrige beliedstikken freegje fansels om nijmoadrige moasjes.”

Waar ben je naar op zoek?