‘Mogelijk verzakte of verouderde geluidswallen bij N357’

Door Provinciale Staten op 6 november 2019

De PvdA vraagt gedeputeerde Avine Fokkens (VVD) om opheldering over geluidsoverlast door verkeer op de N357 bij Stiens. Statenlid Edou Hamstra heeft klachten van omwonenden ontvangen en die stellen dat de overlast zich concentreert ter hoogte van de Hege Hearewei en de rotonde met de afslag naar de N393 richting Sint Annaparochie. “Volgens de omwonenden zijn een toename in verkeersintensiteit na de aanleg van de Haak om Leeuwarden en een mogelijk verzakte of verouderde geluidswal oorzaken”, vertelt Hamstra.

Controle door provincie

Van het provinciebestuur wil de PvdA weten of er recent nog geluidsmetingen gedaan zijn bij de weg en of de huidige geluidswerende maatregelen toereikend zijn. Hamstra wil aanvullend graag weten of er bij de provincie soortgelijke klachten binnen zijn gekomen uit andere dorpen grenzend aan de N357, de Haak om Leeuwarden of bij andere provinciale wegen. “Het beperken van geluidsoverlast vinden wij een noodzaak en we willen daarom weten hoe de provincie geluidswallen en andere maatregelen controleert op kwaliteit en effectiviteit.”

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten