Door Wetterskip Fryslân op 13 juli 2017

Meerjarenperspectief bij het Wetterskip

Met elf fracties praten over het meerjarenperspectief, waarin de kaders zijn opgenomen voor de begroting van 2018 en een doorkijkje naar de jaren erna, levert niet de meest spetterende avond op. Maar het moet. De PvdA vindt dat Wetterskip Fryslân zijn taken goed, duurzaam en maatschappelijk verantwoord moet uitvoeren, samen met anderen moet bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van Parijs en voor dit alles eerlijk en op een nette manier belastingen moet heffen. Daar hebben we dit meerjarenperspectief dan ook op beoordeeld. En wij vinden draagvlak en waterbewustzijn belangrijk.

Veilig, schoon en voldoende water
De taken van Wetterskip Fryslân staan onder druk. Als gevolg van de klimaatverandering zal er steeds meer gedaan moeten worden om aan de veiligheidsnormen te voldoen en te zorgen voor niet teveel of te weinig water in Fryslân en het Groningse Westerkwartier. In het coalitieprogramma stond daar niet zoveel over, maar de coalitiepartijen vinden dat nu ook. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Volgend jaar komt men met een uitvoeringsprogramma.

We hebben natuurlijk wel weer de verzuchting geuit dat de uitvoering van de Veenweidevisie zo traag verloopt. Hoewel het dagelijks bestuur steeds beweert dat de vertraagde uitvoering nu op schema ligt, zijn er elke keer weer kleine signalen dat de verschillende partijen elkaar nog steeds in de haren vliegen, er geen geld is na de pilots, etc. We blijven vragen, vragen, vragen, vragen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
In het laatste nummer van ‘Het Waterschap’ stond een glunderende secretaris directeur van Wetterskip Fryslan die als eerste de titel Fair Trade Waterschap ontving. Gefeliciteerd. Zo moet het. Netjes inkopen, letten op klimaateffecten en goede dienstkleding voor de medewerkers. Als de overheid al niet meer het goede voorbeeld geeft. Wij hebben als fractie vaker een lans gebroken voor goede uitvoering van de participatiewet. Overheden blijven achter bij private werkgevers en dat is natuurlijk een slechte zaak. Dat leidde tot de toezegging van de dijkgraaf dat Wetterskip Fryslân voldoende mensen met een arbeidshandicap in dienst zal nemen. We zullen er elke letter van het sociale jaarverslag op napluizen.

Draagvlak
Onlangs zaten wij in Sneek en kregen presentaties over koppelkansen aan de IJsselmeerkust. Daar kunnen projecten van de gemeente, I&M, provincie en Wetterskip beter worden gerealiseerd wanneer men samenwerkt en daarmee de plus zoekt. Eenvoudig is zoiets nooit, want processen lopen zelden samen-op en wanneer dat wel zo is, geeft de subsidieregeling niet thuis. We zijn blij met koppelkansen, maar zullen in de gaten houden dat het geen eindeloze vergadercircuits worden.

Bij de feestelijke afronding van het Hoogwater Beschermingsprogramma bij Lemmer bleek dat zoeken naar draagvlak aan het begin van een proces niet alleen leidt tot minder gedoe, maar ook meer dan ruimhartig meewerken. De bewoners stonden dan ook te glimmen van trots op hún vernieuwde dijk. En soms gaat het dan toch nog bijna mis met de eerste de beste koppelkans die je tegenkomt. Bijna zou de onderhoudsweg niet als recreatief fietspad kunnen worden gebruikt. Gelukkig kan dat straks alsnog.

Echter hoezeer wij draagvlak de komende jaren nodig zullen hebben om klimaataanpassing te realiseren, uit de lucht valt het niet. Nederlanders noemen volgens het SCP niet spontaan klimaat, energie en duurzaamheid wanneer hen naar het grootste maatschappelijke probleem wordt gevraagd. Wetterskip Fryslân zal zich daarom bij elke activiteit moeten afvragen hoe die bij kan dragen aan het waterbewustzijn van de burgers. Dat betekent ook: inzetten op groen en water in de stad en aandacht voor vervuiling door bijvoorbeeld medicijnresten.

Belastingen
Het Wetterskip kent twee belastingen: Eén voor watersysteembeheer en één voor zuiveringsheffing. Beide belastingen kennen verschillende tarieven voor boeren, burgers, ondernemers en eigenaren van natuurgebieden. We zijn blij dat het dagelijks bestuur dit jaar voorstelt om de tariefsverhoging te matigen ten opzichte van die van voorgaande jaren. Daarmee voert men ons afgewezen amendement van vorig jaar uit. Eigenlijk zouden de tarieven voor de waterzuivering zelfs omlaag kunnen, maar op voorwaarde dat er snel goede plannen komen zullen wij bij de begrotingsbehandeling instemmen met een gelijkblijvend tarief. Er is immers nog genoeg te doen op het gebied van schoon water.

Er wordt in het Wetterskip regelmatig gesproken over kwijtschelding. Wij vinden het een kwestie van fatsoen om mensen met laagste inkomens te ontzien. Daar is niet iedereen het mee eens, maar gelukkig is er nog steeds een meerderheid voor kwijtschelding.

Er bereikten ons echter geluiden dat de regels voor kwijtschelding van Wetterskip Fryslân nogal afwijken van de basisnormen van het Rijk voor minimum inkomens. Zo kan ondersteuning van een gemeente voor een kind dat naar het voortgezet onderwijs gaat, zomaar leiden tot niet meer in aanmerking komen van kwijtschelding van de waterschapslasten. Dat is raar en ongewenst. En daarom hebben wij samen met het CDA een motie ingediend om ons na de zomer uitgebreid te informeren over belastingen, kwijtschelding, procedures en normen en oninbaarheid. Die motie werd met algemene stemmen aanvaard. Met de gevraagde informatie kunnen we straks bepalen wat ons te doen staat.