Door Provinciale Staten op 30 juni 2016

‘Marketingbelied moat mear ferbining lizze mei lokale organisaasjes’

Op het gebied van promotie en marketing „swalket” het beleid van de provincie Fryslân, aldus economiewoordvoerder Roel de Jong. “It kolleezje hantearret as mantra: ‘Ferantwurdelikens dellizze wer’t die thúsheart.’ Mar it liket mear op: ‘Wy hawwe der gjin sint foar oer en dêrom fine wy der ek mar neat fan.’” De PvdA vindt dat er te weinig geld en continuïteit is om van het marketingbeleid een succes te maken.

Dat er ‘slechts’ 1,2 miljoen euro per jaar beschikbaar is, betekent volgens De Jong niet dat de provincie zelf meer geld in marketing hoeft te steken. “Mar wol dat de provinsje de ferantwurdelikens nimt om mei gemeenten en ûndernimmers te soargjen dat der in langjierrich, tarikkend budget op it kleed komt.” Verder noemde De Jong het verbazingwekkend dat er op geen enkele wijze een verbinding gelegd wordt tussen de marketing van de provincie en de activiteiten van lokale en regionale organisaties. “It hat bliken dien dat de beliedsbrief sûnder oerlis mei organisaasjes en gemeenten makke en fêststelt is.” Met een motie probeerde de PvdA nog om het oude en het nieuwe marketingbeleid beter op elkaar aan te laten sluiten. De Jong vroeg: “Wêr bedarje de oare eardere marketingopjeften op it mêd fan wurkje, wenje en studearje?” VVD-gedeputeerde Klaas Kielstra reageerde jammergenoeg afwijzend op het idee om deze opnieuw op te pakken. “Daar zetten we niet meer op in”, was zijn antwoord.