Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen: resultaat van jarenlang ‘fjochtsje en wrotte’

Door Provinciale Staten op 28 november 2017

FOTOREPORTAGE — Achtkarspelen was vrijdag het toneel van de laatste ‘PvdA foar Fryslân’ van dit kalenderjaar. Een grote groep Friese PvdA’ers, waaronder Eerste Kamerlid Janny Vlietstra, reisde naar Buitenpost en Surhuisterveen om te bekijken waar de lokale PvdA zich met hart en ziel voor inzet. Centraal stond de Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen (MOA), een initiatief van de PvdA dat probeert op een laagdrempelige manier mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. “Het is nog maar net begonnen, maar het gaat verrekte goed”, complimenteerde PvdA-wethouder Sjon Stelling de initiatiefnemers tijdens een bezoek aan het re-integratiebedrijf. Op dit moment zijn er 45 mensen in vaste dienst bij MOA.

“Historysk sjoen hawwe wy yn dizze regio in oantal problemen wêrûnder earmoed”, zei burgemeester Gerben Gerbrandy (FNP) tijdens de bijpraatsessie op het gemeentehuis in Buitenpost. “De MOA is der foar minsten dy’t wat stipe nedich ha.”

Wethouder Sjon Stellinga voegde hieraan toe dat de gemeente blijft strijden tegen de lokale ‘vechten of vluchten’-mentaliteit. “We willen geen kloof tussen ‘zij’ van de gemeente en ‘wij’ van de gemeenschap.”

“Trije jier nei ús earste moasje, is it in 2015 slagge om MOA fan de grûn te krijen”, aldus PvdA-fractievoorzitter Teun Nicolai (l.). “Polityk is in zaak fan de lange azem, fan fjochtsje en wrotte.”

Directeur Sipko Postma vertelde dat MOA mensgericht wil werken: “Met mensen uit Achtkarspelen, voor mensen uit Achtkarspelen.”

MOA, dat bestaat uit de afdelingen ‘MOAi Grien’ voor groenwerk en ‘MOAi Wurk’ voor detachering, probeert vooral lokale ondernemers te betrekken.

Volgens Postma willen de ondernemers echt wel. “Je moet het ze vooral makkelijk maken.”

In Surhuisterveen gingen de politici in gesprek met de lokale vereniging ‘Handel en Industrie’ (H&I), het wielercomité en plaatselijk belang over de toekomst van het dorp als regiocentrum.

Ale Procee (l.), voorzitter H&I, vertelde dat het dorp drie keer overbewinkeld is in vergelijking met het aantal inwoners. “Als het economisch regent in Surhuisterveen, druppelt het in de regio.”​

Waar ben je naar op zoek?