Lelylijn verbindt ons allemaal

Door Provinciale Staten op 7 november 2019

Vandaag reisde ik met Statenleden en raadsleden van verschillende partijen uit Flevoland naar Den Haag. We spraken er met meerdere Tweede Kamerleden om samen de lobby voor de Lelylijn te organiseren. De beoogde spoorverbinding tussen Groningen en Lelystad via Drachten, Heerenveen en Emmeloord is voor ons veel meer dan een spoorlijn. Het draagt bij aan het tegengaan van krimp en ontgroening en zo zorgen we ervoor dat Fryslân bereikbaar en leefbaar blijft.

Partijstickers

Voor mij was het één van de actiedagen die politiek zo leuk maken. Alleen dan niet op het Malieveld, zonder ronkende demonstratieborden en geen snoeiharde debatten in de Statenzaal. Waar we vandaag ook vandaan kwamen. Van welke partij we ook zijn. Het draaide allemaal om het mogelijk maken van de Lelylijn. Met een enthousiaste groep die het samen voor elkaar wil boksen en niet bezig is met het plakken van partijstickers op de Lelylijn.

Uithangbord

Onze provincies zijn kansrijke gebieden, waar nog volop ruimte is om te wonen, te werken en om te genieten van cultuur en natuur. Om de bereikbaarheid te bevorderen, is de Lelylijn broodnodig. Daarom is het nu tijd om de handen ineen te slaan. De lobby wordt met de dag sterker en groter. De Lelylijn is een uithangbord voor ons allemaal, niet een paradepaardje voor één partij of individu.

Eerste ritten

De Lelylijn verbindt letterlijk en figuurlijk steeds meer mensen. Wat we nu nodig hebben is een goed onderzoek naar de haalbaarheid van de spoorlijn. Ik roep alle noordelingen, politieke partijen, bedrijven en werkgroepen op om mee te doen aan de lobby voor de Lelylijn. Er is nog een lange weg te gaan, maar als we samen ervoor werken, kunnen we later de eerste ritten vieren.

Edou Hamstra
PvdA Steatefraksje

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten

Waar ben je naar op zoek?