Door Provinciale Staten op 15 juli 2016

Lakse houding provincie in aanpak misstanden De Centrale As

De PvdA wil een duidelijker antwoord van gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA) over de aanpak van misstanden bij de aanleg van De Centrale As. De antwoorden die zij deze week gaf op eerdere vragen zijn onvoldoende, aldus fractievoorzitter Remco van Maurik. “Het is te makkelijk om alleen te zeggen dat er geen misstanden mogen plaatsvinden. Wij willen weten hoe het kan dat er opnieuw misstanden zijn geconstateerd en wat er gedaan wordt om deze zo snel mogelijk op te lossen.”

Werknemers zijn de dupe
Vakbond FNV constateerde in juni dat er verschillende misstanden plaatsvonden op provinciale bouwplaatsen, waaronder het maken van te lange dagen, onderbetaling en schijnconstructies. Al meerdere keren vroeg de PvdA hiervoor aandacht en de gedeputeerde beloofde in september 2015 om „maatregelen op lopende contracten” te nemen. Van Maurik is niet tevreden over de snelheid waarmee dit wordt opgepakt. Daarom vraagt hij Poepjes of zij bereid is met de FNV en Provinciale Staten in gesprek te gaan over de wijze waarop het provinciale beleid aangescherpt kan worden. “De werknemers zijn nu de dupe en dat is volkomen onterecht. Werknemers moeten betaald en behandeld worden naar de letter van de cao.”

Onafhankelijk onderzoek
Verder vraagt de PvdA opheldering over gesprekken met aannemersconsortium ‘Nije Daam’ en het onderzoek dat de provincie naar de misstanden start. “We willen vooral weten wat de aannemer te vertellen heeft over de aangekaarte misstanden en wanneer we de eerste resultaten van het onderzoek mogen verwachten”, verklaart Van Maurik. Hij benadrukt dat de PvdA zeer veel waarde hecht aan een grondig onderzoek. “Bent u bereid om een volledig onafhankelijk onderzoek uit te voeren?”, vraagt de PvdA aan gedeputeerde Poepjes. Van Maurik verklaart dat de provincie een goede oplossing moet vinden. “Wij blijven de gedeputeerde ondertussen wijzen op haar verantwoordelijkheid.”