‘Laatste vuilnisbak in 2025 in Fries Museum’

Door Provinciale Staten op 14 november 2018

De PvdA roept de provincie Fryslân op de ambitie om in 2025 de laatste vuilnisbak in het Fries Museum tentoon te stellen verder uit te werken. Deze ambitie beschreven in de provinciale begroting sluit aan bij de hoge aspiraties van Provinciale Staten op het gebied van circulaire economie. “Als we de komende jaren gebruiken om de hoeveelheid restafval terug te dringen, plastic verpakkingen aan te pakken en te investeren in bewustwording, kan de vuilnisbak naar het museum,” zegt fractievoorzitter Remco van Maurik.

Duidelijk circulair beleid

Van Maurik noemt het een „mooi en noodzakelijk streven” vanwege het feit dat de provincie Fryslân nog nauwelijks doelen stelt op het gebied circulariteit. Toch is er in 2018 bijna een miljoen euro aan subsidie verstrekt aan circulaire initiatieven. Om scherpte en duidelijkheid te krijgen in het provinciale beleid verwacht de PvdA voor de verkiezingen in maart een uitwerking van de ambitie.

Subsidieregeling verlengen

Om het stellen van doelen en het waarmaken ervan handen en voeten te geven, doet de PvdA het voorstel om de succesvolle subsidieregeling voor circulaire economie met twee jaar te verlengen. Van Maurik: “Het college wil alleen twee ton overgebleven geld inzetten, wij willen het budget voor 2019 en 2020 aanvullen tot één miljoen euro.” Provinciale Staten nemen woensdag een besluit over de provinciale begroting.