Juist als we niks doen, verandert alles

Door Provinciale Staten op 30 september 2021

Wonen waar je hart ligt, klinkt tegenwoordig meer als een droom dan realiteit. Steeds meer jongeren vinden geen plek in het dorp waar ze zijn opgegroeid en ouderen kunnen er niet blijven wonen omdat er geen passend aanbod is. De gevolgen hiervan merken we allemaal. Verenigingen hebben het zwaar om voldoende vrijwilligers te vinden, lokale ondernemers missen de afzetmarkt en het voorzieningenniveau in de dorpen neemt af. Zonder dat we iets doen verandert er van alles.

In de provincie is de afgelopen maanden een verhitte discussie ontstaan over het Deltaplan. Een plan om duizenden huizen te bouwen in Fryslân. Maar ook een plan dat de komst van een mogelijke Lelylijn schetst en in gaat op de kansen voor de werkgelegenheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Waar het plan aanleiding zou moeten geven om met elkaar de toekomst van Fryslân vorm te geven, werd het een discussie over een mogelijke massa toestroom van mensen uit de Randstad die dan in Fryslân zouden gaan wonen.

En met die discussie laat je een hoop kansen liggen. Een starter komt er niet meer tussen, omdat huizen nu al worden opgekocht door mensen met een grote overwaarde op de eigen woning. Juist omdat we niks doen, verandert er van alles. De starters vertrekken noodgedwongen uit de dorpen en daarmee vertrekken ook de vrijwilligers, jeugdtrainers en passagiers voor de bus.

Het gesprek moet dan ook niet gaan over het ‘tegenhouden’ van mensen uit de Randstad. Het moet gaan over verjonging in de dorpen, de leefbaarheid in het dorp. Het moet gaan over hoe wij de toekomst van Fryslân zien met elkaar. Wat ons betreft kijken wij dan vooral naar de behoefte in een dorp. En naar alle mogelijke oplossingen voor het huizentekort, ook naar verplaatsbare woningen en alternatieve woningbouw, zoals tiny houses, bootwoningen en zelfbouw. Wat is ervoor nodig om Fryslân die mooie provincie te laten zijn, waar we het gelukkigst zijn met elkaar.

In dit verhaal past dan ook de Lelylijn. Voor mensen die in Fryslân willen blijven wonen, maar elders werk vinden. Of al zijn verhuisd voor het werk, maar graag terug willen komen. Als wij de discussie over woningbouw en nieuw spoor met elkaar voeren vanuit de angst dat er dingen veranderen en daardoor niks doen, dan verandert de wereld om ons heen het voor ons. Laten we het bekijken vanuit de kansen die het kan bieden voor onze provincie.

Een gesprek over de toekomst van Fryslân.

Edou Hamstra
Statenlid PvdA,
Woordvoerder Vervoer

Anne Zijlstra
Statenlid PvdA,
Woordvoerder Wonen

Waar ben je naar op zoek?