Job Cohen: “Gemeenten moeten verschil maken voor mensen met afstand tot arbeidsmarkt”

Door Pact van Joure op 10 november 2017

Job Cohen ziet dat er een fors aantal mensen is dat ondersteuning nodig heeft om een betaalde baan te kunnen vervullen op de arbeidsmarkt. Dit zei hij donderdagavond als voorzitter van Cedris, branchevereniging van sociale werkgelegenheid, op een campagnebijeenkomst van de Friese PvdA in het Sneker culinaire podium Lewinski. In een afgeladen zaal ging Cohen in gesprek met vele bezorgde en betrokken mensen over de grote veranderingen aan de onderkant van de arbeidsmarkt en in de zorg. “Het is de keuze tussen bank of baan, tussen uitkering of betaald werk.”

Arbeidsbeperking
Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat gemeenten, meer nog dan voorheen, het verschil moeten maken voor mensen. Met de invoering van de participatiewet zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle nieuwe werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt. Dat betekent niet dat mensen met een arbeidsbeperking verdwenen zijn. Mensen die voorheen waren aangewezen op de Wet sociale werkvoorziening of de Wajong staan nu op de stoep van de gemeente. Dit geldt ook jongeren uit het speciaal en het praktijkonderwijs. Zij kunnen nu niet meer bij het UWV aankloppen.

Werkgevers ontmoedigd
Cohen benadrukt tegen de sterfhuisconstructie voor sociale werkbedrijven te zijn: “Het kost veel geld en levert niks op.” Om mensen naar een baan te begeleiden is er volgens hem veel kennis en kunde nodig. Een goed netwerk van werkgevers en onderwijs, de mogelijkheden tot detachering, scholing en begeleiding. PvdA Tweede Kamerlid Gijs van Dijk reageerde fel op het feit dat de nieuwe regering stopt met de loonkostensubsidie. Werkgevers, die ook in de zaal waren, zijn hierover eveneens verontwaardigd en ontmoedigd.

Waardevol werk
Stella van Gent, PvdA wethouder en lijsttrekker in Súdwest-Fryslân, heeft de ambitie dat „in de komende vier jaar iedereen die wil werken een baan heeft”. Andries Ekhart, PvdA wethouder in Leeuwarden, zet vooral in op de Friese samenwerking en een Friese werkgeversaanpak. “De exclusieve arbeidsmarkt ligt grotendeels achter ons. De inclusieve arbeidsmarkt is hierop het antwoord.” De PvdA slaat de handen lokaal en landelijk ineen, om te blijven streven naar een arbeidsmarkt met waardevol werk voor iedereen.

Waar ben je naar op zoek?