Door Provinciale Staten op 8 december 2015

Jannewietske de Vries verlaat politiek voor Floriade 2022

Jannewietske de Vries neemt na ruim acht jaar afscheid van de provinciale politiek. Zij gaat per 1 januari als algemeen directeur aan de slag bij de organisatie van de Floriade 2022 in Almere. Tjerk Voigt (36) uit Snakkerburen is vanaf 16 december haar opvolger in de Provinciale Staten. Hij keert daarmee terug in de Friese politiek.  Tot de laatste verkiezingen was hij al voor de PvdA als Statenlid actief.

Als gedeputeerde zette De Vries zich ruim acht jaar vol overgave in om Fryslân naar eigen zeggen mooier, sterker en slimmer te maken. Het binnenhalen van Leeuwarden-Fryslân als culturele hoofdstad van Europa in 2018 is daarbij een van haar absolute hoogtepunten. Vandaag werd bekend dat De Vries als algemeen directeur de organisatie van de Floriade gaat leiden. De wereldexpo op het gebied van voedsel vindt eens in de 10 jaar in Nederland plaats en heeft in 2022 het thema ‘Growing Green Cities’.

“Het organiseren van een wereldevenement als de Floriade is uniek en betekenisvol. Het is een opgave die ik met veel plezier aanga”, verklaart De Vries. Fractievoorzitter Remco van Maurik kijkt positief terug op de onderlinge samenwerking. “Jannewietske heeft als gedeputeerde bewezen dat ze de visie en het doorzettingsvermogen heeft om successen te boeken. Het creëren van werk in crisistijd, het binnenhalen van culturele hoofdstad en de terugkeer van een universiteit naar Fryslân zijn slechts enkele voorbeelden. Wij gaan haar inspiratiekracht en haar tomeloze inzet absoluut missen.”

Met Voigt heeft de PvdA een goede vervanger in huis weet Van Maurik. “Tjerk heeft zich al vier jaar bewezen als Statenlid en brengt zodoende waardevolle kennis met zich mee. Hij is iemand die de politiek toegankelijk maakt en jongeren er graag bij betrekt.” Zelf kijkt Voigt vol vertrouwen en met veel enthousiasme uit naar zijn tweede termijn: “Ik heb veel zin in om weer in de Statenbankjes plaats te nemen. Ik vind het belangrijk dat mensen betrokken worden bij belangrijke besluiten en ik wil mij in het bijzonder inzetten voor de ruimtelijke kwaliteit van Fryslân en goed wonen voor iedereen.”

Afscheid_Jannewietske_PvdA_Fryslân