14 mei 2021

Jaarverslag Statenfractie 2020

“Het politieke werk is er niet altijd leuker op geworden.”

Bijna het hele jaar 2020 heeft de fractie moeten functioneren onder Corona-omstandigheden. We kunnen stellen dat daardoor de digitale vaardigheden van de verschillende fractiegenoten toe zijn genomen, dat is een positief effect. Het blijkt dat digitaal vergaderen best wel aardig gaat en soms ook effectiever is.

Maar toch, het politieke werk is er niet altijd leuker op geworden. Naarmate het jaar vorderde kregen we steeds meer behoefte elkaar ook live te ontmoeten, elkaar in de ogen te kunnen kijken en diepgaander te discussiëren over de onderwerpen die langskwamen. Gelukkig kon dat ook in de periode vlak na de zomer. We hadden in september een nuttige gezamenlijke studiedag op de Dairy Campus waarop we het eerste politieke jaar van deze periode evalueerden en speerpunten voor het tweede jaar vaststelden.

Een ander belangrijk nadeel van de corona-periode voor ons politieke werk is dat we eigenlijk niet op werkbezoek kunnen met elkaar. Juist die werkbezoeken inspireren ons en geven ons belangrijke informatie uit de praktijk. Zelf ben ik wel op mijn eentje veel op bezoek geweest bij, met name, agrariërs. Boeren hebben niet veel vertrouwen meer in de overheid, en zeker ook niet in de PvdA. Daarom is het belangrijk veel energie te steken in contacten met boeren. Ik vond het heerlijk om rondgeleid te worden op de pleats, ik werd steeds weer gegrepen door de onmacht van de agrarische ondernemers over de financiële klem waar ze in zitten door de enorme investeringen in verhouding tot het gezinsinkomen.

Binnen mijn eigen portefeuilles waren het afgelopen jaar de veenweideproblematiek en de bestuurlijke vernieuwing belangrijke onderwerpen.

De PvdA heeft zich samen met de gedeputeerde sterk gemaakt voor een Veenweideprogramma wat een goed antwoord geeft op de CO2-uitstoot door het oxiderende veen, de bodemdaling, de klimaatadaptatie en de teloorgang van de biodiversiteit en weidevogelstand. In 2021 moeten hierover de definitieve besluiten genomen worden. We trekken daarbij samen op met de groene fracties uit Provinciale Staten, het Wetterskip en de groene organisaties in de provincie.

Bij de bestuurlijke vernieuwing zoeken we naar digitale mogelijkheden om burgers meer te betrekken bij de ontwikkeling van het provinciale beleid en willen we actief aansluiten bij initiatieven uit de bevolking, zoals energiecoöperaties.

Hetty Janssen
Fractievoorzitter PvdA Fryslân