Door Wetterskip Fryslân op 30 april 2015

“In de oppositie bij Wetterskip”

Na een fantastische campagne, waarin we duizenden rozen, magazines en folders uitdeelden en gesprekken voerden op straat en aan deur, hebben we een zetel verloren in het Wetterskip. We haalden net geen derde zetel. En zo belandden we met de FNP, VVD, Lagere Lasten Burger en ChristenUnie, in de wachtkamer bij informateur Joop Atsma (CDA).

Verslag: Henni van Asten

% stemmen ‘15 zetels ‘15 % stemmen ‘08 zetels ‘08
Water Natuurlijk 12,95 3 16,99 3
PvdA 12,75 2 (-1) 16,62 3
CDA 17,66 3 15,34 3
LLB 9,91 2 (-1) 14,50 3
WaW/BBB 6,96 1 (-1) 12,05 2
FNP 12,79 2 8,84 2
VVD 9,51 2 (+1) 6,88 1
ChristenUnie 7,40 2 (+1) 5,29 1
50-Plus 4,10 0
Partij voor de Dieren 5,96 1 (+1)

Tabel 1. Verkiezingsuitslag Wetterskip Fryslân

Informatie en formatie
“Al snel bleek dat het CDA samen met Water Natuurlijk en de geborgde zetels landbouw (allen drie zetels, waarbij Water Natuurlijk daarnaast een vijfmansfractie vormt met de geborgde zetels natuur) elkaar vonden. Het liefst hadden deze partijen met gedoogsteun gedrieën het DB gevormd. Wij hebben dat geweigerd. Je doet mee en staat aan de knoppen, of je speelt je rol als oppositiepartij. Kennelijk waren we niet de enigen die er zo over dachten, want de drie gingen op zoek naar nog een partij voor een meerderheid.

Met een intentieakkoord op hoofdlijnen, waarin de meeste partijen zich goed konden vinden, waren daarvoor gegadigden genoeg. Men had een goede balans gevonden tussen o.m. natuur en landbouw, duurzaamheid en innovatie in een sober en doelmatig waterschap, de noodzaak om samen te werken en voortzetting van het kwijtscheldingsbeleid. Eigenlijk heeft men gewoon het vorige bestuursprogramma geactualiseerd; zij het minder concreet uitgewerkt.

De keuze viel uiteindelijk op de ChristenUnie als vierde coalitiepartner. Op grond waarvan? Dat is helaas in het afsluitende debat, noch in het verslag van de informateur niet duidelijk geworden. En dat is zuur, omdat we de afgelopen zes jaar goed hebben samengewerkt.”

Hoe nu verder?
“Inmiddels is het nieuwe dagelijks bestuur geïnstalleerd. Wij hebben ze gefeliciteerd en veel succes gewenst. In het debat hebben we aangegeven dat we uitzien naar een concreet bestuursakkoord. We hebben gevraagd, en toegezegd gekregen, dat het dagelijks bestuur anders en meer werk gaat maken van communicatie met burgers. Te vaak blijft de inspraak beperkt tot belanghebbenden (helaas overwegend witte 50-plus mannen). Andere doelgroepen aanspreken en betrekken vraagt om nieuwe en onorthodoxe manieren van communicatie.

Daarnaast hebben we met een amendement de helft van het besluit over het coalitieakkoord geschrapt. Het nieuwe dagelijks bestuur wilde niet alleen dat we kennis zouden nemen van dit akkoord, maar hen tevens zouden opdragen het uit te voeren. Dat laatste ging ons te ver. Dit coalitieakkoord is toch echt hun eigen feestje. Wij zullen als PvdA-fractie de mouwen opstropen om met verve onze rol als oppositiepartij op te pakken en goede voorstellen steunen, slechte verbeteren of afwijzen en zo nodig met initiatiefvoorstellen te komen.”

En in de partij?
“Ik ben blij dat de gewestelijke vergadering heeft besloten om geen een onderzoek naar deze verkiezingsnederlaag in te stellen. We hebben immers rapporten genoeg. De ‘niet lullen, maar poetsen’-uitspraak van de ledenraad is mij uit het hart gegrepen.
Als waterschappers willen we activiteiten organiseren in de nieuwe Friese Rode Werkplaats. We zullen werk maken van de contacten met afdelingen en raadsfracties, samenwerken met de Statenfractie, collega’s uit de waterschappen om ons heen en natuurlijk met Lutz, die in de Tweede Kamer regelmatig moties indient, gebaseerd op onze inbreng.

We laten ons leiden door het belang van water voor iedereen. De burgers in Fryslân en het Groningse Westerkwartier moeten echt voorop staan en niet de boeren en de buitenlui. Natuurlijk staat veiligheid voorop. Maar we zullen daarnaast blijven inzetten voor een stevige innovatieagenda, omdat die naast duurzame oplossingen ‘Goed Wurk’ oplevert. En we zullen inzetten op een evenwichtige lastenverdeling, meer profijtbeginsel en nationale en internationale solidariteit. Kortom, er is genoeg te doen. De wetterskipsfractie heeft er zin in.”