29 oktober 2014

‘IIs foar Fryslân’ van start met eerste paal Elfstedenhal

Als groot voorstander van een nieuwe ijshal in Leeuwarden is de PvdA trots op het feit dat de bouw gestart is. Onder toezicht van PvdA-gedeputeerde Hans Konst sloegen Elfstedenveteraan George Schweigmann (90) en de 4-jarige Jelmer Tasma afgelopen vrijdag de eerste officiële paal van de Elfstedenhal. Onder het motto ‘IIs foar Fryslân’ moet de Elfstedenhal, samen met Thialf, Fryslân tot dé schaatsprovincie van Nederland maken.

‘De PvdA denkt dat de nieuwe ijshal alleen maar een succes kan worden.’ Dat was de visie van de Statenfractie tijdens de behandeling van het subsidievoorstel voor de Elfstedenhal in maart 2013. Wel was samenwerking tussen Leeuwarden en Heerenveen hierbij een vereiste. Nu, ruim anderhalf jaar later, is er van start gegaan met de aanleg van de nieuwe 400 meter ijsbaan. De inzet en daadkracht van in het bijzonder PvdA-raadslid Jelmer Staal en de directie van de Elfstedenhal bij het tot stand komen van de Elfstedenhal is lovenswaardig. De PvdA is in elk geval nog altijd enthousiast. Volgens gedeputeerde Konst is er “geen mooiere plek” om de tocht der tocht te beginnen dan de nieuwe Elfstedenhal. De ijshal moet in september 2015 zijn deuren openen. En dat is maar goed ook. Want zoals wijlen Jeen van den Berg altijd zei: “Elke dag komt de Elfstedentocht een dag dichterbij.”