‘Huiswerk windpark Nij Hiddum-Houw moet over’

Door Provinciale Staten op 19 juli 2018

UPDATE 18 juli 2018 – “Niemand voelt zich verantwoordelijk voor het draagvlak. Op deze wijze wordt de overheid ongeloofwaardig.” Fractievoorzitter Remco van Maurik was hard in zijn oordeel over de inzet van de provincie in de weken sinds de behandeling van windpark Nij Hiddum-Houw eind juni. De PvdA hamerde op de monitoring van de gezondheid. “Als blijkt dat er echt iets misgaat, is er dan een afspraak om de windmolens stil te leggen en de schade te vergoeden?”, vroeg Van Maurik. De PvdA hield vast aan het standpunt dat het proces te snel gaat en het huiswerk over moet.

Verwondering en ergernis

Van Maurik zei dat vooral de houding van gedeputeerde Klaas Kielstra (VVD) „verwondering en ergernis oproept”. De gedeputeerde verkoos een werkbezoek aan China boven het voeren van gesprekken met bewoners. Aan het aan einde van de discussie bleek dat er in Provinciale Staten alleen een meerderheid was voor lagere windmolens (maximaal 188 meter) en een verhoogde financiële compensatie voor de omwonenden. Volgens de PvdA onvoldoende. De PvdA steunde een motie van GroenLinks voor molens van maximaal 149 meter. Van Maurik gaf daarbij aan dat de mensen „meer hebben aan een eerlijke verdeling van de overlast dan een fooi.”

27 juni

“Het besluit over windpark Nij Hiddum-Houw zoals dat er nu ligt, zijn wij tegen.” Statenlid Douwe Hoogland ging op 27 juni al fel in discussie met gedeputeerde Klaas Kielstra (VVD) en coalitiepartijen CDA, VVD, FNP en SP. De PvdA wil dat Kielstra met de lokale inwoners meer draagvlak zoekt. “Het stoort ons dat u alleen spreekt over de gevolgen voor de initiatiefnemers. De bewoners horen daar 100 procent bij”, zei Hoogland tijdens het debat.

Draagvlak verloren

Uiteindelijk kwam het eind juni nog niet tot een besluit. Gedeputeerde Kielstra deed, met steun van de coalitie, het voorstel om de besluitvorming drie weken uit te stellen. Hij wil met de investeerders overleggen over technische zaken zoals de molenhoogte. De PvdA deed, zonder succes, het tegenvoorstel om ook opnieuw met de bewoners om de tafel te gaan en het besluit door te schuiven tot januari 2019. “Drie weken is te kort om het verloren draagvlak terug te winnen”, benadrukte fractievoorzitter Remco van Maurik.

‘Kielstra zal in zijn eigen mes lopen’, aldus Douwe Hoogland tegenover Omrop Fryslân.

Emotionele bewoners

“De overweldigende hoeveelheid brieven vol zorgen, klachten en bezwaren legt één ding pijnlijk bloot”, vulde Hoogland aan. “Het draagvlak is er nu niet.” De PvdA vindt dat er voortschrijdend inzicht moet plaatsvinden. Hoogland: “Bewoners zijn bezorgd en emotioneel en geef ze eens ongelijk. Ze voelen zich niet gehoord.” Toch hebben ze zich volgens het Statenlid nooit expliciet tegen de ontwikkeling van het windpark uitgesproken. “Ze stellen zich juist constructief op.”

Dorpsmolens

De PvdA blijft achter het windbesluit van 17 december 2014 staan. Volgens Hoogland en Van Maurik betekent dat een windpark bij de kop van de Afsluitdijk mét voldoende draagvlak, sanering van oude windmolens én het toestaan van „de voor ons zo belangrijke” dorpsmolens. Aanvullend stelt Hoogland: “Voor ons zijn windmolens een tijdelijke oplossing dat de komende 25 jaar helpt om stappen te zetten richting een fossielvrij Fryslân.”

Historie

Na de besluitvorming in juli haalt Van Maurik ter verduidelijking de recente geschiedenis aan: “Wij hebben ons ondanks alle moeilijkheden altijd ingezet voor windmolens op land. De locatie Nij Hiddum-Houw is daarbij van begin af aan een zoeklocatie geweest. Zo stond het in het coalitieakkoord van 2011, de ontwerpvisie ‘Fryslân Windstreek’ uit 2012 en in het adviesrapport ‘Fryslân foar de Wyn’ uit 2014. Op basis hiervan is eind 2014 besloten om er 36mw aan windmolens te plaatsen, in een groot zoekgebied, op voorwaarde van draagvlak en aangevuld met dorsmolens. Het maar heel beperkt uitvoeren van dit besluit heeft ons ertoe gezet om te zeggen: gedeputeerde, doe je huiswerk over.”

Woordvoerder

Douwe Hoogland

Gedeputeerde
Natuur, Biodiversiteit, Water, Veenweide, Milieu, Sociaal beleid & Gezondheid

Telefoon: 06 – 20 53 31 78

Waar ben je naar op zoek?