Granuliet in de boezemkade

Door Wetterskip Fryslân op 2 november 2020

De PvdA-raadsleden Betty van der Ven en Sybrig Sijtsma hebben aan Burgemeester en Wethouders van Heerenveen schriftelijke vragen gesteld over het gebruik van granuliet in de boezemkade bij De Deelen en ik heb dat aan de verantwoordelijke daarvoor, Wetterskip Fryslân, gedaan.

Een mooi stukje samenwerking; al is de aanleiding natuurlijk een zorgwekkende. Wanneer het gebruikte granuliet het restproduct is van asfaltproductie kan er een bindmiddel aan zijn toegevoegd, dat afbreekt tot een stof die voorkomt op de lijst van zeer zorgwekkende stoffen.

Zoals in onderstaande inleiding op de vragen staat is de discussie op gang gebracht door het onderzoeksprogramma Zembla. En nog steeds zijn de onderzoeksjournalisten van Zembla hiermee bezig. Zo wordt door Wetterskip Fryslân gezegd dat ´ons´ granuliet rechtstreeks komt uit de steengroeves van Schotland of Noorwegen en daarom geen bindmiddel bevat. Zembla betwijfelt dat.

Maar er zijn meer tegenstellingen. Zo heeft Rijkswaterstaat berekend dat de hoeveelheid giftige stoffen in het water na gebruik van granuliet om bodems van zandwinplassen te verhogen, verwaarloosbaar is. Daarom zouden die zandwinplassen veilig te gebruiken zijn als recreatieplas. RWS vergiste zich een factor 1000 in die berekening.

Voormalig deltacommissaris Wim Kuijken heeft dit onderwerp uitgezocht. In zijn rapport ´Kleine korrels, grote discussie´ van 1 september 2020 schrijft hij over granuliet in het kader van het Besluit Bodemkwaliteit, dat dit besluit op een rommelige wijze tot stand is gekomen en dat er grote vraagtekens gezet kunnen worden bij de wijze waarop de certificering van het bodemmateriaal is geregeld.

Het is hoe dan ook zinnig om goede antwoorden op de vragen te krijgen. Inmiddels heeft Wetterskip Fryslân besloten het spul voorlopig niet te gebruiken.

Henni van Asten, Partij van de Arbeid Wetterskipsfractie

Woordvoerder

Henni van Asten

Wetterskip Fryslân

Telefoon: 06 – 40 15 28 41

Waar ben je naar op zoek?