26 maart 2013

Geen provincies opheffen, maar problemen oplossen

Minister Plasterk van binnenlandse zaken wil de provincies fuseren tot vijf landsdelen. Fryslân wordt dan ondergebracht in landsdeel Noord, met Groningen als hoofdstad. De PvdA-fracties van Fryslân en Leeuwarden zien dit niet zitten.

Door: Remco van Maurik en Sjoerd Feitsma, fractievoorzitters PvdA Fryslân en Leeuwarden
Noord Holland, Flevoland en Utrecht moeten als eerste samengaan. Noodzaak en wenselijkheid hiervan zijn niet aangetoond. Provincies kunnen nu prima hun taken uitvoeren. Ze hebben een stevig takenpakket met infrastructuur, sociaal en economisch beleid en in geval van Fryslân ook taal en cultuur. Bovendien werken provincies waar nodig onderling samen. In het noorden bijvoorbeeld bij het aantrekken van nieuwe bedrijven en een gezamenlijke lobby richting Den Haag en Brussel.

Vijf landsdelen zouden goedkoper zijn dan twaalf provincies. Er is niks mis met een compacte en efficiënte overheid, die verstandig omgaat met belastinggeld. Maar groter is niet altijd beter. En in dit geval zeker niet. De werkelijke financiële besparingen van de samenvoeging is hoogst discutabel. Regionaal maatwerk blijft immers nodig. Plasterk wil minder bestuurslagen. Nu zijn er drie: gemeenten, provincies en het Rijk. Als provincies worden vervangen door landsdelen, zijn er dus nog steeds drie.

Plasterk’s redenering klopt dus niet. Bovendien gaat het om meer dan geld: welzijn van mensen, wordt bepaald door familie en vrienden, buren, de taal, cultuur én gezamenlijke geschiedenis. Een herkenbaar bestuur volgt deze lijnen. In plaats van opheffen van provincies moeten we ons bezighouden met het werkelijke probleem van dit land. Namelijk de economische crisis, de ergste sinds de jaren 30. Daar moet alle aandacht op zijn gericht. Pak de werkeloosheid aan door werk te scheppen, stimuleer de economie en schep voorwaarden zodat bedrijven kansen kunnen pakken.

Werk verder aan een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, het vlottrekken van de woningmarkt, een duurzame energievoorziening en aan een goede overdacht van nieuwe zorgtaken die het Rijk naar de gemeenten overhevelt. De provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden werken bij deze opgaven goed samen. Natuurlijk kan het altijd beter en dat is ook ons doel. Leeuwarden is daarbij in cultureel en economisch opzicht onze hoofdstad in onze mooie provincie en heeft daarbij een voortrekkersrol. Deze rol willen we samen en liefst met anderen op ons nemen.

Het doel, minder bestuurslagen en lagere kosten, zal niet worden behaald en kan ook niet de enige reden zijn van samenvoeging. Bezuinigen mag nooit reden zijn dat Friezen niet meer beslissen hun taal en cultuur Friezen voelen zich Fries, vanwege hun gedeelde geschiedenis en toekomst. Dat is ook de belangrijkste reden waarom het bestuur op dit provincieniveau is georganiseerd. Opgaan in één anoniem landsdeel, past daar niet bij.