‘Gebruik bestrijdingsmiddelen Friese bollenvelden terugdringen’

Door Provinciale Staten op 8 maart 2019

De PvdA vraagt gedeputeerde Michiel Schrier of de provincie Fryslân het gebruik van bestrijdingsmiddelen op Friese bollenvelden en in boomgaarden kan stilleggen totdat bewezen is dat er geen schadelijke gezondheidseffecten zijn voor omwonenden. Woordvoerder Riek van der Vlugt stelt schriftelijke vragen nadat deze week bekend werd dat pesticiden in hoge concentraties zijn aangetroffen in huizen en tuinen grenzend aan bollenvelden.

Tot 250 meter

Van der Vlugt vraagt opheldering van de gedeputeerde over het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de provincie Fryslân en roept op tot actie. “We willen verder onderzoek naar de schadelijke gezondheidseffecten en vragen het gebruik van bestrijdingsmiddelen in onze provincie verder terug te dringen.” De PvdA noemt het zorgelijk dat hoge concentraties van het gif aangetroffen zijn in luiers van baby’s die op 250 meter van bollenvelden wonen.

Snel ingrijpen

Toxicoloog Martin van der Berg zei eerder deze week in Nieuwsuur dat er ogenblikkelijk gestopt moet worden met het spuiten van pesticiden totdat bewezen is dat er geen risico’s zijn voor kinderen en zwangere vrouwen. De PvdA sluit zich hierbij aan en vraagt het provinciaal bestuur of zij kunnen ingrijpen door het spuiten van bestrijdingsmiddelen in Fryslân tijdelijk stil te leggen.

Waar ben je naar op zoek?