Gaswinning moet zo snel mogelijk omlaag

Door Tweede Kamer op 1 februari 2018

De beving in Zeerijp dreunt nog altijd na. Groningers voelen zich niet meer zeker in hun eigen huis. De grond kan elk moment weer beven. En doet dat ook, tientallen keren per jaar. Kerken, boerderijen, monumenten dreigen gesloopt te worden. Het karakteristieke Groninger cultuurhistorisch landschap dat onze ziel herbergt.

We moeten van het Groningengas af

Na elke beving weer het huis of de boerderij inspecteren; hoe erg is het deze keer? Ik zie mijn provincie radeloos worden, de onzekerheid houdt aan.

Het kan zo niet langer. Net als vele andere Groningers was ik positief over het schadeprotocol. Met dat protocol kan eindelijk worden verder gegaan met het herstel van de schades, al heeft dat natuurlijk schandalig lang geduurd.

Minstens zo belangrijk is dat de bron van de problemen weggenomen wordt. Dat er minder aardbevingen komen. En daarvoor moet de winning omlaag. Zoveel mogelijk. En de veiligheid van Groningers
moet daarbij voorop staan.

Groningen maakt zich zorgen, en dat is terecht

Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) kwam vanochtend met haar glasheldere advies. SodM stelt dat de veilige hoeveelheid gaswinning op de korte termijn op 12 miljard kuub ligt. Wat mij betreft moet minister Wiebes daarom zo snel mogelijk de gaswinning terugbrengen tot dat niveau. Uitstel kan niet langer, er moet nu een geloofwaardig plan komen om 12 miljard kuub nog voor het eind van deze kabinetsperiode te halen. Erna zal de gaskraan, ook volgens SodM nog verder dichtgedraaid. We moeten van het Groningengas af.

Groningen maakt zich zorgen, en dat is terecht. We moeten als één vrouw/man achter de Groningers gaan staan. Met een fatsoenlijke afhandeling van de schades, veel minder gaswinning en investeringen in toekomstperspectief van de regio. Ook voor die investeringen zullen we de komende tijd in de Tweede Kamer strijden.

HENK NIJBOER
Tweede Kamerlid