Ga sociale schade tegen door stimuleren vrijwilligerswerk

Door Provinciale Staten op 9 november 2020

“Ik zie graag dat mensen bezig blijven, dat ze niet in een sociaal isolement raken”, vertelt PvdA-Statenlid Jan Walrecht. “Daarom vind ik vrijwilligerswerk zo belangrijk: het kan de sociale schade door de coronamaatregelen herstellen. Het voorkomt dat mensen het contact met de buitenwereld verliezen en in een isolement raken. En dan heb ik het niet alleen over mensen die hulp kunnen gebruiken, ook voor de vrijwilliger heeft het vrijwilligerswerk een belangrijke functie en voorkomt het een sociaal isolement.” Walrecht wil daarom dat de provincie initiatieven vanuit de Mienskip blijft stimuleren met het tweede coronaherstelpakket. Tijdens de Provinciale Staten van woensdag 11 november dient hij tijdens de vergadering over de begroting een motie in.

Voucherregeling

Eerder konden kleine maatschappelijke initiatieven die de leefbaarheid in een dorp of wijk vergrotten €500,- krijgen van de provincie via het Iepen Mienskipsfûns. Sportverenigingen en maatschappelijke organisaties hebben deze regeling vaak gebruikt voor activiteiten. “We zitten nu in de tweede golf en weten niet hoe lang het duurt voordat deze crisis voor kwetsbare mensen voorbij is. Ik wil door het succes graag weer een voucherregeling in het tweede herstelpakket, dat de provincie nu aan het invullen is.” Ook met coronamaatregelen kunnen er nog steeds initiatieven plaatsvinden. “Denk aan vrijwilligers die ouderen helpen bij videobellen.”

Tegen sociale schade

Doordat het langere tijd kan duren voordat het normale leven is hersteld, wil Walrecht ook een financiële regeling om projecten op te zetten die langer kunnen lopen. Maatschappelijke organisaties, zoals zorgorganisaties, kunnen hier een beroep op doen om projecten op te zetten die die sociale schade en sociaal isolement tegengaan en de vrijwilligersinzet op gang helpen. Deze projecten kunnen een meerjarige doorlooptijd hebben en kunnen financiering krijgen met een maximum van 3 jaar.

Woordvoerder

Jan Walrecht

Statenlid
Economie & Financiën

Telefoon: 06 – 14 51 60 26

Waar ben je naar op zoek?