Door Provinciale Staten op 23 februari 2015

“Frijwilligers, wy kinne net sûnder”

Het kan niet vaak genoeg gezegd en getoond worden. We hebben veel waardering voor de vrijwilligers in Fryslân. Bij de behandeling van een motie voor een jaarlijkse vrijwilligersdag zei woordvoerder Ingrid Wagenaar: “Frijwilligers, wy kinne net sûnder. Fan de PvdA út is der altyd in soad wurdearring foar dizze groep minsken. Wy binne se hurd nedich.”

Grutsk
“Wy binne grutsk op de tûzenen frijwilligers dy’t Fryslân hat en wy gunne harren de wurdearring dy’t harren takomt.” In het afgelopen Valentijnsweekend is de PvdA, onder leiding van Jannewietske de Vries, daarom door heel Fryslân gereisd om mantelzorgers in het zonnetje te zetten. Wagenaar: “We binne op paad gongen om se te betankjen foar harren meastentiids ûnbetelle mar ûnbetelbere wurk.” Fryslân is niet de eerste provincie die onderzoek doet naar de mogelijkheden voor een vrijwilligersdag. Daarom wil de PvdA dat de gedeputeerde aansluiting zoekt bij bestaande vrijwilligersevenementen. Wagenaar benadrukte daarnaast het belang van financiële steun. “Wurdearring foar frijwilligerswurk is fansels wichtich, mar sa net noch wichtiger is de finansjele stipe om harren aktiviteiten mooglik te meitsjen en knipepunten ek echt op te lossen.”