Door In het nieuws op 1 februari 2016

Friese PvdA’ers: partij moet zich inhoudelijk vernieuwen

LEEUWARDER COURANT — Drie maanden bogen meer dan vijftig Friese sympathisanten van de PvdA zich over strategieën om hun kiezers terug te winnen. ‘Schaf het UWV maar af.’ Inhoudelijke vernieuwing en andere manieren om mensen invloed te geven. Dat is nodig om de band tussen partij enweggelopen kiezers terug te vinden.In Drachten was dat zaterdagmorgen op een druk bezochte bijeenkomst de rode draad in bijdragen van Harm de Kroon (Leeuwarderadeel), Aafke Postma (Achtkarspelen) en Jelke Nijboer (Ooststellingwerf).

De PvdA’ers, die volgens Marco Keizer van de afdeling Kollumerland op verzoek van het partijbestuur aan de slag zijn gegaan, willen sociaaldemocratischewaarden nieuwleven inblazen. ,,En nei hjoed wolle wy dat útrôlje yn ús ôfdielingen yn Fryslân.’’

Postma benadrukte in haar verslag het belang van bestaanszekerheid, bijvoorbeeld ook rond de vluchtelingencrisis. ,,Bestaanszekerheid is een voorwaarde voor solidariteit’’, zei ze.Wie zich onveilig voelt of financiële zorgen heeft, zal zich minder snel solidair met vluchtelingen voelen. Haar werkgroep wil afschaffing van ,,onwaardige controlemechanismen als het UWV’’. Die instelling is mensonwaardig, zegt PvdA’er Jouke van der Zee (Sneek).

‘Ze moeten je van je fiets kunnen trekken als ze je willen aanspreken’

Kamerlid Jacques Monasch (Sneek) beklemtoonde de noodzaak van nieuw beleid voor het middenen kleinbedrijf om goede werknemers te vinden en vast te houden. Maar omgekeerd wees hij ook op de barrières die jongeren moeten overwinnen om hun favoriete middelbare beroepsopleiding te kunnen volgen. ,,Een zestienjarige scholier uit Sint Annaparochie die autotechniek wil doen, moet daarvoor naar Heerenveen. Dat is elke dag drie uur reizen’’, zei hij.

Volgens De Kroon moet de PvdA communities vormen over allerlei onderwerpen, waar politici, partijleden en mensen van buiten meedoen. Met eigen netwerken via de social media. ,,Geef burgers meer inspraak en meer directe democratie.’’.

Politici moeten in hun eigen regio gekend zijn doordat ze actief zijn in besturen en organisaties, vindt Nijboer. ,,Je moet kennen en gekend worden. Ze moeten je van je fiets kunnen trekken als ze je willen aanspreken.’’,, Jullie hebben de verandering in je’’, sprak partijvoorzitter Hans Spekman, die een rapport over de bevindingen van zijn Friese partijgenoten in ontvangst nam.

Atze Jan de Vries, Leeuwarder Courant
1 februari 2016

Waar ben je naar op zoek?