Door In het nieuws op 1 februari 2016

Friese PvdA terug naar basis

FRIESCH DAGBLAD — De Friese Partij van de Arbeid wil de komende jaren de als sociaaldemocratisch beschouwde waarden solidariteit, rechtvaardigheid, toegankelijkheid en vooruitgang vertalen naar de lokale praktijk. Een vijftal werkgroepen heeft hierover de laatste maanden nagedacht en de bevindingen opgeschreven in de notitie Politiek van waarde. In de praktijk in Fryslân. Uitgesplitst in thema’s als bestaanszekerheid, ‘sterke beweging’, wijken en dorpen, het mkb en ‘permanente zichtbaarheid’ hebben groepjes bestuurders en politici binnen de partij een aanpak geformuleerd die in de aanloop naar de raadsverkiezingen van 2018 gestalte moet krijgen.

Gemene deler in veel van de voorstellen is dat meer verbinding moet worden gezocht met de samenleving. Zo zouden er ‘communities’ gevormd kunnen worden waarbij plaatselijke deskundigheid gekoppeld wordt aan politici. Ook de onderlinge uitwisseling tussen de verschillende PvdA-geledingen kan sterker door een ‘ rode cloud’ te maken: een via internet toegankelijke verzameling van voor alle sociaaldemocraten relevante notities, voorstellen, nieuwsberichten en ideeën. Aan de werkgroepen deed ook Kamerlid Jacques Monasch mee. Monasch schreef voor de verkiezingen 2014 mee aan het rapport De PvdA en de toekomst van het Rode Noorden. Een van de constateringen was destijds ook al dat de partij te veel een bestuurderspartij was geworden met te innige contacten met de bestuurlijke sector.