Door In het nieuws op 14 oktober 2016

Fries Kamerlid Jacques Monasch kandidaat lijsttrekker: ‘Ik doe mee om te winnen’

LEEUWARDER COURANT — Hij was ‘trending topic’ op Twitter en haalde het grote Nederlandse nieuws. Jacques Monasch  (54) uit Sneek wil de PvdA verlinksen. Hij gooit zich in de lijsttrekkersstrijd als opponent van Diederik Samsom en mogelijk ook Lodewijk Asscher.

Monasch wil bij een eventuele winst van de PvdA Ahmed Aboutaleb of Eberhard van der Laanvragen als premier, zei hij bij zijn kandidaatstelling in Den Haag. Het Tweede Kamerlid is al langer kritisch over leiding en koers van de PvdA. De partij is onder Samsom en Asscher en campagneleider Spekman naar ,,een dramatisch dieptepunt geleid’’, vindt hij. ,,Weggevaagd op lokaal en provinciaal niveau.’’

Monasch spreekt over doodlopende wegen en stelt dat er sprake is van een vorm van ,,matchfixing’’ door de voorgekookte en gekunstelde verkiezing om het partijleiderschap. Hij kon dat niet langer aanzien en besloot zich daarom alsnog in de strijd te gooien.

Na het zomerreces wist hij het zeker. Leider Samsom vergeleek zijn fractie met een couveusebaby. ,,Dat vond ik zó goedkoop! Ik heb allerlei plannen aangeleverd ter verbetering. Maar daar werd nooit naar geluisterd.’’ De laatste weken worden kiezers opzichtig gepaaid met cadeautjes doordat het kabinet komend jaar extra geld heeft te besteden. Het verdoezelt de interne partijproblemen, vindt Monasch.

In ‘Nieuwe wegen’ staan zijn strijdpunten. Zo is Monasch voorstander van een bindend referendum en wil hij dat de uitkomsten van het Oekraïne-referendum worden nageleefd. Hij is in tegenstelling tot ,,de linkse elite’’ niet bang voor ,,boze laagopgeleide blanke mannen’’, zegt hij smalend.

Monasch wil ,,de partij opengooien’’. Ook niet-leden moeten tegen een kleine bijdrage kunnen meedoen aan de lijsttrekkersverkiezing. ,,Ik ga voor een linkse koerswending, voor het authentieke verhaal. In Den Haag is iedereen voortdurend aan het schaken. Ik wil een debat over inhoud en koers.’’

Monasch maakte voor de zomer bekend niet opnieuw Kamerlid te willen worden na de verkiezingen van 15 maart. De afgelopen maanden in de fractie waren een worsteling. De Sneker hekelt de ,,muffe rust’’ die intern werd gecreëerd. Zijn kandidaatstelling hield hij tot gistermiddag geheim. Samsom sprak hij niet.

Kandidaten voor het lijsttrekkerschap van de PvdA kunnen zich tot 24 oktober melden. Er volgen twee of drie weken van onderlinge debatten. ,,Ik doe mee om te winnen. Ik weet zeker dat ik een goed programma heb.’’ Eind november is de verkiezing.

Vicepremier Lodewijk Asscher (42) maakt zijn kandidatuur hoogstwaarschijnlijk volgende week bekend. Mogelijk meldt ook europarlementariër Paul Tang (49) zich. In 2012 stortte Lutz Jacobi zich vanuit het niets in de strijd om het PvdA lijsttrekkerschap. Ze verloor.

SASKIA VAN WESTHREENEN