Een ‘vijfde ster’ voor de Friese landbouw

Door Provinciale Staten op 23 september 2021

De PvdA is voor duurzame landbouw. Landbouw die bijdraagt aan het herstel van de biodiversiteit. Daarom zijn wij groot voorstander van de ambitie om de landbouw in Fryslân te ontwikkelen van een vier- naar een ‘vijfsterren’ landbouw. Deze vijfde, groene, ster staat voor natuurinclusieve kringlooplandbouw: landbouw waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de grondstoffen (mest, voer) die binnen het bedrijf geproduceerd worden.

Landbouwagenda

In de landbouwagenda van de provincie Fryslân staan negen actiepunten die deze groene, vijfde ster voor de Friese landbouw dichterbij moet brengen. Dat kan onder meer met een transitiefonds om boeren (financieel) te helpen die een stap willen zetten naar natuurinclusieve kringlooplandbouw. En met een Friese Voedselcoöperatie, die zorgt voor meer aandacht voor streekproducten. “Deze negen actiepunten zijn wat ons betreft goed gekozen. Het is zeker niet genoeg om die vijfde ster te halen, maar daar hebben we rijksbeleid en rijksmiddelen voor nodig”, zei woordvoerder Hetty Janssen tijdens de Statenvergadering over de landbouwagenda. “Het is dan ook erg jammer dat er in de troonrede niets over landbouw, stikstof, of CO2-uitstoot is terug te horen. Het feit dat er geen kabinet is, helpt ook niet mee”, vervolgde ze. “Deze landbouwagenda kan de noodzakelijke transitie naar duurzame landbouw gelukkig wel versnellen.”

Aanhaken op gebiedsprocessen

De PvdA wil voorkomen dat de negen actiepunten uit de landbouwagenda losse acties blijven en dat uiteindelijk niet te controleren valt of deze acties bijdragen aan het behalen van de vijfde ster. Daarnaast zijn er al veel gebiedsprocessen bezig die een bijdrage leveren aan landbouw, natuur, water, klimaat, stikstof en biodiversiteit, en dus raakvlakken hebben met de acties uit de landbouwagenda. Samen met GrienLinks deden we daarom een voorstel om een duidelijk overzicht op te stellen van alle gebiedsprocessen. De actiepunten uit de landbouwagenda dienen (zo mogelijk) direct bij te dragen aan de doelen die in deze gebiedsprocessen zijn gesteld. De motie met dit voorstel is aangenomen.

Boeren helpen bij transitie

Samen met de FNP hebben we via de Kadernota 1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een transitiefonds naar natuurinclusieve kringlooplandbouw. Dit kunnen boeren gebruiken om een stap te zetten naar een duurzame vorm van landbouw. We steunen het voorstel van de ChristenUnie om heldere doelstellingen en mijlpalen uit te laten werken voor dit transitiefonds. Wij steunen ook het plan van SP en FNP om een enquête uit te zetten onder agrariërs. Want we willen nu van de boeren zélf graag horen wat ze nodig hebben om de omslag te maken naar duurzame, natuurinclusieve of biologische landbouw, in plaats alleen input op te halen via de belangenverenigingen.

Waar ben je naar op zoek?