‘Denk na over toekomst Waddenfonds’

Door Provinciale Staten op 25 juni 2021

Het Waddenfonds, opgericht om het Waddengebied groter, sterker en robuuster te maken. Is dat ook gebeurd? Jaap Stalenburg voerde het woord bij de evaluatie over het Waddenfonds: “Het gaat ecologisch niet goed met de Waddenzee. Bedreigingen nemen toe. De ongelimiteerde containervaart rond de Waddeneilanden. De dreiging van gas- en zoutwinning. De aanleg van kabels op plaatsen waar dat ecologisch gezien beter niet kan. Het toelaten van lozingen door een gasbooreiland ten noorden van de Waddeneilanden.” De PvdA heeft daarom ook vraagtekens bij de vijftig-vijftig verdeling van het Waddenfonds: maar de helft van het geld is voor de bescherming van de ecologie en de rest voor economische projecten. Daar valt echter weinig aan te doen, omdat dat is besloten door de Tweede Kamer.

Samen met GrienLinks en de Partij voor de Dieren hebben we de provincie daarom wel – met steun van de meerderheid- opgeroepen om er bij het Waddenfonds op aan te dringen om bij de uitvoering van het resterende deel van het fonds deze externe bedreigingen extra aandacht te geven.

Waddenfonds

Het Waddenfonds eindigt in 2026 en daarom wil de PvdA dat er wordt nagedacht over de toekomst van het Waddenfonds. De projecten en bedreigingen stoppen namelijk niet ineens. Daarom is op 26 oktober 2016 een motie van partijgenoot Tjerk Voigt aangenomen. Daarin is gevraagd te starten met het vooruitdenken over een vervolg van het Waddenfonds dat in 2026 eindigt en daar over met rijk en Wadden-autoriteit in gesprek te gaan. Deze motie is tot op heden nog niet naar wens van Provinciale Staten uitgevoerd. Stalenburg: Juist nu, met alle ecologische dreigingen, zou het Waddenfonds in welke vorm dan ook door moeten gaan.” De gedeputeerde heeft toegezegd deze motie uit te voeren.