2 augustus 2013

De PvdA klaar voor de gemeenteraad van de Fryske Marren

Vanaf het algemeen kiesrecht, wat rond 1920 een feit werd, heeft de PvdA en haar voorgangers zoveel mogelijk deelgenomen met wethouders en soms burgemeesters aan het college van B&W in de gemeenten Haskerland, Schoterland, Doniawerstal, Sleat, Gaasterlân en Lemsterland.
Ruim 25 procent van de kiezers geven hun stem aan de PvdA in het gebied van de Fryske Marren. De nieuwe gemeente met ruim 50.000 inwoners kan  kiezen voor maximaal 5 wethouders. De PvdA zet zich in om te besturen om zo uitvoering te geven aan een goed sterk lokaal sociaal domein.
We zullen in de Fryske Marren alles doen om de gemeenteraadsverkiezingen toe te spitsen op de Fryske Marren zelf: daar gaat het om, vinden wij als kop van de lijst. Het hoofdthema van de verkiezingen is het Sociale Domein. Het is belangrijk dat iedereen naar vermogen meedoet  in de samenleving .

Niet alleen in Joure, Lemmer en Balk, maar zeker ook in de andere dorpen van het mooie gebied in de zuidwest hoek van Fryslân, de Fryske Marren wil de PvdA sterk aan de slag. Aan de slag met het ontwikkelen van goed werk, een veilig leef- en woonomgeving met daarbij een goed sociaal en zorg beleid voor de mensen.

Op donderdag 20 juni jl. heeft de afdeling DFM  de kandidatenlijst geformaliseerd. De commissieleden Fedde Trinks (Balk), Ineke Bakker (Lemmer), en Johan van Hien (Joure), Sietske Kanselaar en Joop van den Berg hebben de kandidatenlijst opgesteld. Voor de verkiesbare plaatsen op de lijst hebben zich 13 kandidaten, waaronder twee vrouwen, gemeld. Voor  stipers, de lijstondersteuners hebben zich 17 kandidaten waaronder 8 vrouwen gemeld.

Uit de gesprekken kwamen 4 kandidaat lijsttrekkers naar voren. Met deze kandidaten heeft een toegespitst gesprek plaatsgevonden.
Bij de eerste 5 kandidaten is een goede mix van de nu zittende herkiesbare raadsleden. Daarna komen de nieuwe kandidaten die ook mee vormgeven aan de verjonging. Zo ontstaat een lijst met traditie en vernieuwing.

De lijsttrekker is Frans Westra  uit Sint Nicolaasga
Nummer  2 van de lijst is Jur van Vegten uit Balk
Nummer  3 van de lijst is Jeanette Wind  uit Lemmer
Nummer  4 van de lijst is Johan Dijkstra uit Joure
Nummer  5 van de lijst is Roel Kingma uit Lemmer
Nummer  6 van de lijst is Anita Dijkstra uit Joure
Nummer  7 van de lijst is Meindert Tjerkstra uit Joure
Nummer  8 van de lijst is Jon Visser uit Lemmer
Nummer  9 van de lijst is Erik Lankman uit Balk
Nummer 10 van de lijst is Jelle Roeper uit Joure

De kandidaten vertegenwoordigen, kennis die vereist in de raadscommissies Bestuur & Financiën, Ruimte & Beheer, Welzijn en Sociale Zaken & Werkgelegenheid.  Daarnaast staan hun competenties garant voor het vormen van een sterk team.
Afhangende van de kiezersopkomst en de steun aan de PvdA de Fryske Marren vertrouwen wij op voldoende raadszetels om mee te besturen.

Kortom de formatie van de PvdA Fryske Marren is klaar voor een sterke campagne!!