Door Provinciale Staten op 23 mei 2017

Culturele Hoofdstad wordt een groot succes!

Met Culturele Hoofdstad krijgen we een grote kans. Een kans om Europa en misschien wel de hele wereld te laten zien wie we zijn en wat we kunnen. Deze kans krijgen we maar één keer. Die moeten we grijpen. Je krijgt geen tweede kans op een eerste indruk. De PvdA ziet dat het overal al flink bruist. Wij zijn ervan overtuigd dat Culturele Hoofdstad een groot succes wordt. Dankzij iedereen die zich nu al volop inzet om volgend jaar het beste van Fryslân te laten zien. Dorpen, inwoners en verenigingen zijn met veel enthousiasme en energie bezig om kleine en grootschalige activiteiten voor te bereiden. En dat allemaal bovenop het officiële programma. Van de lokale fanfares en toneelverenigingen tot professionele artiesten. We zien dat iedereen in 2018 het beste van Fryslân wil laten zien.

Denk bijvoorbeeld aan de dorpen die samen met Sense of Place bezig zijn. Of aan Jeugd Dans Opleiding Fryslân en jeugdtheaterschool Meeuw die samen een prachtig programma voorbereiden. Ook gemeenten in heel Fryslân sluiten zich aan bij Culturele Hoofdstad om er met zijn allen een succes van te maken. Denk aan Drachten, waar op dit moment activiteiten rondom De Stijl al veel positieve aandacht krijgen uit binnen- en buitenland. Zelfs de New York Times schreef uitgebreid en positief over Dr8888. En dan moet 2018 in Drachten zelfs nog beginnen!

Alle grote evenementen die op de agenda staan in 2018 beloven veel goeds. Zo is er een grootse happening rondom Maurits Cornelis Escher, de wereldberoemde grafisch kunstenaar uit Leeuwarden. Deze tentoonstelling zal ongetwijfeld heel veel nationale en internationale bezoekers trekken. Escher is beroemd in Nederland, maar nog vele malen beroemder in het buitenland. Alles wat er nu al gebeurt in Fryslân om 2018 tot een groot succes te maken geeft ons veel energie en een gevoel van trots. En iedereen die zich inzet voor culturele hoofdstad mag nu al trots zijn.

De provincie Fryslân maakte eind vorige week bekend meer te willen doen om Culturele Hoofdstad tot een groot succes te maken. Daar is de PvdA erg blij mee. Culturele Hoofdstad is ontzettend belangrijk voor de werkgelegenheid. Daarom staan we achter de extra investeringen die de provincie wil doen. Maar wij denken dat er nog meer kan. De provincie wil graag meer aan marketing doen. Prima! De PvdA roept de gedeputeerde op om ook initiatieven die buiten het officiële programma vallen te helpen met goede marketing. De provincie wil graag meer zelf doen. Prima! De PvdA wil graag dat alle initiatieven van buitenaf slagen. Daarom roepen wij het provinciaal bestuur op om deze initiatieven te helpen met fondsenwerving en financiële middelen. Alleen dan wordt Culturele Hoofdstad écht een feest van en voor iedereen!

Tjerk Voigt
Woordvoerder Cultuur Steatefraksje PvdA