‘Brussel vindt het Nederlandse landbouwplan onvoldoende. Wordt deze nu verduurzaamd?’

Door Provinciale Staten op 19 april 2022

De PvdA wil weten of Nederland haar plannen voor het landbouwbeleid gaat vergroenen en verduurzamen, nu deze niet zijn goedgekeurd door Brussel. Het Nationaal Strategisch Plan van Nederland voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB-NSP) is volgens de Europese Commissie nog incompleet en niet zorgvuldig. Nederland heeft enkele weken om met een reactie te komen. Dat doet de minister van Landbouw samen met de provincies en waterschappen. Woordvoerder Hetty Janssen vraagt daarom tijdens de Provinciale Staten van 20 april welke mogelijkheden Gedeputeerde Staten ziet om de GLB-NSP verder te vergoenen en te verduurzamen. Daarnaast wil Janssen weten wat de gedeputeerde er via het IPO aan kan doen zodat er een Nederlands plan komt dat wél de goedkeuring kan krijgen van de Europese Commissie.

214 Statenleden stuurden eerder een brief

De PvdA heeft zich eerder uitgesproken voor vergroening en verduurzaming van het Nederlandse plan voor haar landbouwbeleid, toen de landbouwgedeputeerden in het Interprovinciaal Overleg (IPO) inzetten op een conservatieve invulling van het NSP. Als reactie hierop verstuurden 214 Statenleden van 66 fracties uit alle provincies in december een brief aan de Tweede Kamer en minister om af te zien van het IPO-standpunt en in plaats daarvan te kiezen voor duurzame en groene landbouw dat een nieuw perspectief biedt aan de boer. Deze brief werd ook ondertekend door PvdA-Statenleden Hetty Janssen en Erik de Groot. “De Commissie benadrukt nu dat we in een klimaat- én natuurcrisis zitten en dat daarom stevige maatregelen en duidelijke doelen nodig zijn. Ik hoop dat er alsnog gehoor wordt gegeven aan onze oproep om te kiezen voor een landbouwbeleid dat de transitie naar duurzame landbouw ondersteunt”, reageert Janssen.