Betrek de ideeën van jongeren bij aanpak coronacrisis

Door Provinciale Staten op 11 november 2020

Jongeren actief houden met een app, waarin ze langs loop- of fietsroutes door het uitvoeren van opdrachten tegoedbonnen kunnen verdienen voor bij de plaatselijke middenstand. Met scholen en het bedrijfsleven aan tafel gaan om op creatieve wijze te kijken naar voldoende stageplaatsen en mogelijkheden voor extra stage, als andere lesactiviteiten uitvallen. De keukens van restaurants gebruiken als klaslokaal voor de horecaopleiding, met de kok ingehuurd als docent. Het waren enkele oplossingen die jongeren tijdens het provinciale Jeugddebat hebben aangedragen aan de provincie, nu ze te maken hebben met minder sportactiviteiten vanuit verenigingen, een tekort aan stageplekken en een gebrek aan voldoende les- en praktijkruimten. In navolging van de in juni aangenomen motie om ideeën van jongeren te betrekken bij de besteding van de Corona-middelen, hebben de jongeren gedebatteerd over hun ideeën over “Corona en Sport” en “Corona en Economie”. Samen met Wiebo de Vries (ChristenUnie) was Hetty Janssen aanwezig bij dit debat. Zij  vinden de ideeën zeker de moeite waard om verder onderzocht of uitgewerkt te zien worden. Zij dienen tijdens de Statenvergadering van 11 november een motie in. Ze verzoeken Gedeputeerde Staten deze ideeën te betrekken bij de verdere activiteiten van de provincie om de gevolgen van de coronacrisis te beperken en te kijken of het zinvol is ze verder uit te werken.

Jongeren betrekken

“De coronacrisis heeft ook grote gevolgen voor jongeren. Wij vinden het dus belangrijk dat jongeren gehoord worden. Daarom hebben we in juni een motie ingediend om jongeren actief te betrekken bij onze herstelaanpak. Het provinciale Jeugddebat was zo’n moment. We zagen de jongeren tijdens dit debat onverwachte problemen aankaarten en vooral met originele, innovatieve ideeën komen om de gevolgen van de coronamaatregelen aan te pakken. Daar willen we zeker de aandacht voor vragen.” Beide fractievoorzitters hopen dat de provincie bereid is om de ideeën serieus te onderzoeken, wat de jongeren ook het signaal geeft dat ze serieus genomen worden door de overheid en de politiek. “Dat maakt dat ze zich realiseren dat ze dingen kunnen veranderen en dat vinden wij belangrijk”, aldus de Vries en Janssen.

Hetty Janssen

Statenlid

Woordvoerder Landbouw, Natuur & Water

Waar ben je naar op zoek?