Begroting 2022: betere match op de arbeidsmarkt, onderzoek naar ondersteuning voor beeldende kunst en een vaste baan voor flexkrachten

Door Provinciale Staten op 12 november 2021

De PvdA kijkt tevreden terug op de behandeling van de begroting voor 2022. Woordvoerder Jan Walrecht bracht tijdens het debat over de begroting met succes drie standpunten van de PvdA in, nadat de structurele subsidie die begroot is voor Thialf eerder op de dag apart in de Staten werd besproken met als PvdA-woordvoerder Jaap Stalenburg.

Arbeidsmarkt

Het tekort aan arbeidskrachten staat volop in de schijnwerpers. Het grote aantal openstaande vacatures in de zorg en bouw brengen het risico mee dat de groei van de Friese economie stagneert. Daar komt bij dat de Friese bevolking krimpt, vergrijst en ontgroent. Tegelijkertijd komt een grote groep mensen nog steeds moeilijk aan een baan. Bijvoorbeeld omdat ze ouder zijn, en hun opleiding niet aansluit bij de vacatures die ze tegenkomen. Daarom wil de PvdA dat de provincie gaat werken aan een betere match tussen werk en werkzoekende. Daarbij moet de provincie het goede voorbeeld geven. We willen dat de provincie haar eigen ambities van het in dienst nemen van mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt haalt. Een meerderheid steunde het voorstel van Walrecht, waardoor de provincie zich extra gaat inzetten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen aan werk.

Beeldende kunst

Wij maken ons sterk om de beeldende kunst in Fryslân te behouden. Negatieve gevolgen van de coronacrisis voor de kunstsector moeten hersteld worden. Walrecht wil onderzocht hebben of het op klopt dat er op dit moment financiering mist voor de beeldende kunstsector. Mocht dit zo zijn, dan kan de gemiste ondersteuning met het aangenomen PvdA-voorstel hersteld worden uit het provinciale corona herstelpakket.

Personeel in dienst

Daarnaast is de PvdA niet tevreden met de uitvoering van onze motie bij de Kadernota die vraagt om een onderzoek naar het in dienst nemen van bepaalde functiegroepen. Het gaat om personeel dat mogelijk structureel werk verricht bij de provincie. Wij missen in dit onderzoek het sociaal menselijk aspect. Wij willen dan ook dat het onderzoek verder wordt uitgewerkt door de provinciale organisatie, waarin de sociaal/menselijke aspecten meegenomen worden.