Ambities veenweide doorgerekend op kosten en baten

Door Provinciale Staten op 19 juli 2018

De problematiek rond het Friese veenweidegebied blijft actueel. Opnieuw debatteerden Provinciale Staten woensdag over het onderwerp. Na het initiatiefvoorstel van zes fracties, waaronder de PvdA, stonden dit keer de plannen van Gedeputeerde Staten centraal. “Echte keuzes worden er nog niet gemaakt”, zei woordvoerder Hetty Janssen. “Er is nog een lange weg te gaan.” Om daaraan toe te voegen dat het Friese landschap het waard is. Positief aan de discussie is dat er een uitgebreide analyse komt van de maatschappelijke kosten en baten van de scenario’s bedacht door de provincie én het initiatiefvoorstel.

Richting 2030

“Het behoud van de Friese natuur en landschap, het herstel van biodiversiteit en het beperken van de CO2-uitstoot zijn misschien wel de belangrijkste opdrachten van de komende tientallen jaren”, verklaarde Janssen tijdens het debat. “Dit maakt veel mensen, vooral boeren, onrustig.” Het Statenlid benadrukte dat er behoefte is aan expliciete doelen en prestatie-indicatoren, zodat richting 2030 duidelijk is wat er moet gebeuren.

Places of Hope

Over de maatschappelijke kosten-batenanalyse zei Janssen: “Wij pleiten ervoor zoveel mogelijk elementen mee te nemen.” Voor de ontbrekende ruimtelijke vertaling van het initiatiefvoorstel had de PvdA ook een oplossing. Door het te combineren met de ruimtelijke inpassing van het veenweidevoorstel van Places of Hope is, kijkend naar de provinciale scenario’s, een gelijkwaardig onderzoek mogelijk. Beide voorstellen behaalden een ruime meerderheid.

Hetty Janssen

Statenlid