Door op 10 september 2013

Aanschaf JSF

De afgelopen dagen is er veel onrust ontstaan door de berichten over de besluitvorming van de JSF. Een aantal afdelingen heeft samen met het gewest Fryslân een mail opgesteld en  verstuurd naar de gehele Tweede Kamer fractie en de voorzitter Hans Spekman.

De verzonden e-mail:

Aan      : de fractieleden van de PvdA in de Tweede Kamer
i.a.a. Partijvoorzitter H. Spekman

Van      : het Gewest Fryslân en de PvdA afdelingen Leeuwarden, Menaldumadeel,
Leeuwarderadeel, Tytsjerksteradiel,
en Uden/Veghel

Datum: 9 september 2013

Onderwerp: Aanschaf JSF

Geachte fractieleden

Wij zijn erg geschrokken van het bericht dat de PvdA fractie in de Tweede Kamer binnenkort zal besluiten om in te stemmen met de aanschaf van de JSF.

Het valt aan onze kiezers niet uit te leggen dat in de tijd van financiële krapte en pijnlijke bezuinigingen juist het allerduurste toestel aangekocht moet worden.  Dit komt ongeloofwaardig  over. Zeker voor de kiezers die vinden dat wij al veel van onze principes hebben ingeleverd.

Wij dringen er bij u op aan om (nu) niet in te stemmen met de aanschaf van de JSF.

Wij beroepen ons op de door de genoemde PvdA-afdelingen ingediende motie die op 15 maart 2009 door het Partijcongres, het hoogste orgaan binnen onze partij, is aangenomen. Deze is nog steeds niet uitgevoerd. Wij dringen er met klem op aan dit alsnog nog te doen en pas daarna een besluit te nemen.

De motie roept de PvdA-Tweede Kamerfractie op:

1. Pas te besluiten over de opvolging van de F-16 als alle kosten en eigenschappen van  de relevante kandidaten bekend zijn;

2. Voor besluitvorming absolute duidelijkheid te eisen over de verwachte geluidsniveaus, de consequenties voor de geluidscontouren en de gevolgen voor planologie en     leefbaarheid voor de regio’s rondom vliegbases Volkel en Leeuwarden;

3. Voor besluitvorming de toets voortkomende uit de Natuurbeschermingswet te houden, waaruit voor de verschillende toestellen moet blijken of ze  significante gevolgen op de  natuurwaarden hebben en of een vergunning kan worden verkregen voor de oefengebieden;

4. Voor besluitvorming opheldering te krijgen over de verwachte economische effecten van een keuze voor JSF, dan wel de Saab Gripen;

5. De mogelijke besparingen op de aanschaf, of uitstel, van gevechtsvliegtuig en testtoestellen bij de keuze voor een alternatieve kandidaat mee te wegen in de besluitvorming over de financiële problematiek.

Onderbouwing:

Al deze punten zijn nog niet aan voldaan.

Kosten en eigenschappen relevante kandidaten:

Deze zijn nog niet bekend. Een nieuwe kandidatenvergelijking zal hiervoor noodzakelijk zijn. De risico’s van beide toestellen zullen volledig bekend moeten zijn alvorens een besluit genomen kan worden. Niet bekend is of de JSF aan de verwachtingen zal voldoen. Daarvoor is het toestel nog teveel in de ontwikkelingsfase. Niet bekend is of de software problemen opgelost kunnen worden. De levertijd is evenmin bekend.

Geluid:

Uit nieuwe officiële Amerikaanse geluidscijfers blijkt dat de JSF bij de start 21 dBA en bij de landing 22 dBA meer geluid maakt dan de F-16. http://accplanning.org/documents/EISs/F-35_Ops_Revised_5_2013/Vol_I_Revised_DEIS_and_Vol_II_Apps_A_to_D.pdf Bladzijde: BR4-21

Het geluid van de JSF wordt ruim 4 keer zo luid ervaren als dat van de F-16.

Zoveel meer geluid zal niet passen binnen de Nederlandse geluidscontouren, vastgelegd in de wet Luchtvaart. Defensie heeft gesteld dat de geluidscontouren niet vergroot zullen worden. De geluidcijfers van maart 2009 komen niet meer overeen met de meest recente. Toen ging het om “slechts” 3-6 dBA meer.

De motie Hamer van 23 april 2009 stelt andermaal dat absolute duidelijkheid nodig is omtrent het geluid. Dat is nu niet het geval. Nadere duidelijkheid over het geluid is recent ook gevraagd door de omwonenden van vliegbases Volkel en Leeuwarden.

Economische effecten JSF en Saab Gripen NG:

Deze zijn niet bekend. Het alternatief is nauwelijks onderzocht.

Verder vragen we u rekening te houden met het feit:

• Dat de ruime meerderheid van de PvdA leden en kiezers (fel) gekant is tegen de aanschaf van de JSF. Deze zullen niet snappen waarom de PvdA vorig jaar opriep om uit het JSF project te stappen en nu voor de JSF zou stemmen. Behoudens het feit dat de PvdA nu in de regering zit, zijn er inhoudelijk geen veranderingen.
  •  Dat naast de incidentele hoge aanschafprijs structureel de zeer hoge exploitatiekosten (prijs per vlieguur drie keer zo hoog als bij de F-16) vele decennia opgebracht moeten worden. Toenmalig minister Hillen liet in de brief van 12-10-’12 weten dat er bij aanschaf van slechts 35 JSF toestellen nu al een voorzienbaar exploitatietekort is van 2 miljard! De Amerikaanse Rekenkamer noemde dit jaar de JSF onbetaalbaar.
  •  Dat vanwege de hoge piekniveaus in het geluid alle woningen rondom vliegbases Volkel en Leeuwarden opnieuw tegen het geluid geïsoleerd moeten worden. En dat dit aanzienlijke meerkosten met zich mee gaat brengen die niet begroot zijn.

We hopen u zo voldoende duidelijk gemaakt te hebben dat het ondenkbaar en volstrekt ongeloofwaardig is dat u als fractie nu kan instemmen met de aanschaf van de JSF. Het gaat in tegen alle eerdere besluiten binnen onze partij.

Met vriendelijke groeten,

Sabina Rietveld          Gewest Fryslân
Sjoerd Feitsma           afdeling Leeuwarden
Sjef van der Lubbe   afdeling Menaldumadeel
Almar Dam                 afdeling Leeuwarderadeel
Houkje Rijpstra        afdeling Tytsjerksteradiel

Waar ben je naar op zoek?