‘Aanpassing Skieding in harmonie met omgeving’

Door Provinciale Staten op 27 april 2018

“Het zijn de laatste loodjes.” Bij het debat over de aanpassing van de Skieding (N358) bij Surhuisterveen herhaalde woordvoerder Edou Hamstra de opdracht om „maatwerk te leveren in overleg met de aanwonenden”. De voorgestelde oplossingen – vorig jaar betiteld als ‘de plus op de plus’ – zijn volgens de PvdA prima uitgewerkt. Alleen voor de tweede aansluiting van industrieterrein Lauwerskwartier moet nog een gezamenlijk akkoord komen.

Bezorgde aanwonenden

In totaal zijn 400 gesprekken met aanwonenden gevoerd. De welwillendheid van deze mensen is bijzonder en Hamstra benadrukte dat zij de zorgen van de bewoners „goed begrijpt”. “Wij verwachten dat de aansluitingsweg er komt in goede harmonie met de omgeving.” Het PvdA Statenlid pleitte voor blijvende aandacht voor verkeersveiligheid en meer inzet vanuit de gemeente Achtkarspelen.

Veetunnel

Met succes wist de PvdA, samen met andere partijen, ervoor te zorgen dat een veehouder met land aan beide kanten van de weg een veetunnel krijgt. Hamstra gaf als voorwaarde aan dat het een combinatie moet worden met een faunapassage voor onder andere dassen en reeën. Een verzoek om verder onderzoek te doen naar lokale landschapsverbetering behaalde geen meerderheid.

Edou Hamstra

Lijsttrekker Provinciale Staten