10 juni 2013

Op bezoek bij Solar Oil Systems

Dinsdagmiddag ging een delegatie van Statenleden uit Fryslân, Groningen en Drenthe op bezoek bij Solar Oil Systems in Boijl. Riek van der Vlugt was samen met Ruud Fokkens (PvdA Drenthe) en Sjak Rijploeg (Groningen) aanwezig om de aspecten van koolzaad te beluisteren. Door de heren Hein Aberson en Ron Aberson werden de voor- en nadelen van koolzaad uitgelegd. Solar Oil Systems produceert Koolzaadolie (PPO) in Friesland van eigen bodem die 100 % hernieuwbaar is en 57% CO2 bespaard.

In tegenstelling tot fossiele brandstoffen die eindig zijn en waarvan de bronnen uitgeput raken, is PPO een hernieuwbare brandstof, ieder jaar opnieuw zal deze brandstof beschikbaar zijn. De Europese landbouw krijgt daarmee een nieuwe rol en perspectief als langdurige (duurzame) energie leverancier, en geeft daarmee een nieuwe impuls voor een bijdrage aan een duurzamere samenleving en het scheppen van nieuwe werkgelegenheid.