12 augustus 2013

PvdA wil meer traineeships in Fryslân

De PvdA Statenfractie wil dat de provincie Fryslân het mogelijk maakt dat er meer plekken voor traineeships komen in de provincie. Dat voorstel doet de partij tijdens de behandeling van de kadernota in Provinciale Staten. Het aantal traineeplekken moet niet alleen worden uitgebreid bij de Friese overheid, ook bij andere organisaties en het Friese bedrijfsleven moet er ruimte voor pas afgestudeerden komen. De provincie kan de trainees betalen uit de vrijkomende Nuon-gelden.

De PvdA wil dat jonge mensen die recentelijk afgestudeerd zijn aan het MBO, HBO of WO en die moeite hebben om een baan te vinden de mogelijkheid krijgen om werkervaring op te doen. PvdA-woordvoerder Hetty Janssen: “Door in deze jonge talenten te investeren zullen we als regio in de toekomst profiteren.” De Provincie beschikt al over een eigen traineeprogramma en dat bleek een groot succes. “Er werden in een eerdere ronde 444 sollicitaties van pas afgestudeerde jongeren ontvangen, terwijl er slechts 5 plaatsen beschikbaar waren”, aldus Hetty Janssen.

180 trainees in eerste instantie
Er wordt door de PvdA ingezet op 180 trainees, verdeeld over het MBO, HBO en WO. Mocht het plan succesvol zijn, dan moet het aantal plekken worden uitgebreid. De kosten van het plan van de PvdA zijn totaal ongeveer 5 miljoen euro per jaar. Er zal van de werkgevers wel een verklaring worden gevraagd dat er door het aanstellen van een of meerdere trainees geen sprake is van verdringing van reguliere arbeidsplaatsen.

Waar ben je naar op zoek?